Koeajaminen
Automaatin oikean toiminnan selvittämiseksi pitää suorittaa perusteellinen koeajo. Normaalissa ajossa ei välttämättä huomaa vaihteiston virheellistä toimintaa.
Ennen koeajoa on tarkastettava öljyn määrä vaihteistossa, tyhjäkäyntinopeus ja kick-downvaijerin oikea säätö.
Koeajettaessa välttääksesi ylikuumenemista: älä vaihda vaihteita toistuvasti varsinkin kuormitettaessa. Pidä n. 15 sek. tauot vaihtojen välillä ettei servot ylikuumene.
Tarkkaile vaihtokierrosluvun lisäksi vaihtamishetken kestoa.
Osakuormalla ajettaessa tarkkaile ylöspäin vaihtoa. Kuuntele tarkasti, vaihto pitäisi tapahtua huomaamattomasti. Täyskaasulla ja kick-down pohjassa vaihdot ovat selviä. Kytkeytyminen pitää tapahtua ilman luistoa mutta nykäisemättä. Kiihtyminen on jatkuvaa ja moottorin veto ei saa heiketä. Jos kierrokset karkaavat vaihdon hetkellä se on merkki kytkinelementin luistosta (pakka tai panta).
Automaatti ei saa luistaa, se polttaa kytkinlevyt nopeasti. Laatikon luisto tapahtuu ainoastaan momentinmuuntimessa.
Automaatin alaspäinvaihto, kun kaasupoljin ei ole painettuna, tapahtuu hyvin pienillä nopeuksilla ja on vaikea huomata. Parhaiten sen huomaa moottorin kierrosluvun kasvamisesta. Kick-down alaspäinvaihto kiihdytettäessä taas on selkeästi huomattavissa, vaihto tapahtuu nopeasti ja kytkeytyminen tuntuu selvästi. Kick-down vaihto kaasu pohjassa on mahdollista vain rajatulla nopeusalueella.
Alaspäinvaihto valitsimella voi olla kuormitettaessa tapahtuva (mäennousu) tai kuormittamatta (mäenlasku) moottorijarrutusta tarvittaessa. Kuormittaessa vaihto tapahtuu nopeasti mutta moottorijarrutuksessa vaihto vaatii 1-2 sekuntia.
Käyttövinkkejä joilla pidennät automaattivaihteiston ikää:
- Paikalta lähtiessä siirrä valitsinta ainoastaan auto pysähdyksissä, moottori joutokäynnillä. Pidä jarru painettuna kunnes tunnet vaihteiston kytkeytymisen (auto nytkähtää). Päästä jarru ja lähde liikkeelle kaasulla.
- Samoin kun vaihdat suunta R ja D välillä, odota, että auto pysähtyy ennen kuin siirrät valitsinta. Siirrä valitsinta ainoastaan joutokäynnillä jarru painettuna. Odota vaihteen kytkeytymistä ennen kierrosten nostamista.
Vaihteiston öljynvaihto
Tarkasta öljyn korkeus moottori lämpöisenä joutokäynnillä, vaihde P tai N asennossa. Öljyn lämpötila pitäisi olla vähintään 60c . Tarkkaile öljyn väriä ja hajua.
Vanha öljy kannattaa laskea astiaan jotta voit mitata pois tulleen öljyn määrän. Jos öljypohjassa ei ole tyhjennysproppua niin avaa öljypohjan ruuvit mutta jätä leveästä päästä ruuvit kierteille ja kapeastakin päästä 1 ruuvi kiinni. Kun tiiviste irtoaa niin öljyt ei roiskahda niin helposti. Sen jälkeen ota kapean pään ruuvi kokonaan irti ja valuta niin paljon öljyä kuin tulee.
Irroita öljypohja, puhdista tiivistepinnat. Suodatinta irroittaessa tulee lisää öljyä. Joissain turbiineissa on tyhjennysproppu öljyn vaihtamiseksi. Tarkasta magneetti. Rautajäämien seassa ei saa olla kiinteitä paloja. Rikkoutuneessa vaihteistossa magneetista voi löytyä laakerin tai rattaiden kappaleita tai aluslevyn kappaleita. Puhdista öljypohja ja magneetti. Asenna uusi suodatin uusien tiivisteiden kanssa. Löysä tiiviste suodattimen juuressa voi aiheuttaa öljynsaantivaikeuksia. Asenna öljypohja, korkkitiivisteen asennus helpottuu kun kiertää pultit pari kierrosta tiivisteeseen ja/tai liimaa tiivisteen muutamasta kohdasta pikaliimalla öljypohjaan. Kestotiiviste puhdistetaan huolellisesti. Laita osa öljystä ennen käynnistystä, ja loput mittatikun mukaan joutokäynnillä. Tarkasta lopullinen taso vielä koeajon jälkeen.
Kokonaistilavuudesta vaihtuu kerralla noin kolmasosa.
Joissain vaihteistossa (esim A4LD) rautakertymää tulee huomattavissa määrin normaalin kulumisen takia. Laatikon kestoikää lisää tällöin lauhdutinputkeen asennettava magneettisuodatin.
Automaattivaihteiston yleisimmät
hajoamissyyt.
Ylikuumeneminen
Ylikuorma. Raskaan vaunun hinaaminen, kiinni jääneen auton liikkeelle yrittäminen, kuumalla säällä ruuhkassa ajo, kilpailukäyttö.
Ylikuumennut öljy menettää voitelukykyään ja hapettuu. Tiivisteet kovettuvat ja alkavat vuotaa. Metalliosat väsyvät ja muuttavat muotoaan.
Huollon puute
Kitkalevyistä ja rattaista irronnut materiaali kerääntyy venttiilikoneistoon ja aiheuttaa toimintahäiriöitä. Öljyn kondensoitunut vesi pilaa öljyn ominaisuudet. Kytkinpakan tai pannan alkaessa luistaa rikkoontuminen on nopeaa. Luistavassa elementissä lämpö nousee nopeasti.
Väärä käyttötapa
Vaihteen kytkeminen liikkeessä saattaa kerralla rikkoa esim. planeettavaihteiston tai katkaista pannan.
Kierroksilla vaihtaminen, vaihtohetkellä momentti on liian suuri ja kytkin jää luistamaan tai hajoaa mekaanisesti.
Hinaaminen ylivaihteella (ylikuumeneminen)
Käymättömän auton hinaaminen liian kauan tai liian kovalla vauhdilla (voitelu riittämätön).
Ylikierrokset. Keskipakovoima saattaa rikkoa turbiinin tai se muuttaa muotoaan.
Vaihteiston suunnittelu
Joissain vaihteistoissa kick-down vaihto 4 > 2 saattaa nostaa kytkinpakan kierrokset niin suureksi että ulkopuolinen sokka irtoaa keskipakovoiman takia. Tämän pystyy uudemmissa laatikoissa korjaamaan ohjelmistossa.
Venttiilikoneiston kulumisesta johtuva kytkentävika (tarkasta onko vaihteistoon saatavana kytkeytymistä parantavia korjaussarjoja ”shift kit”).
Vaihteistossa ns. sulake. Esim. liian paineen alla kasaan murtuva kytkinmäntä, pannassa liian voiman estävä heikko kohta.
Väärin korjattu vaihteisto
Käytetty vääriä tai huonolaatuisia osia
ammattitaidon puute
väärä vaihteistoöljy (myös huollossa).
Tarkkaile vaihteiston öljyä säännöllisesti: määrä, väri, vuodot ja haju.
Pesuöljynvaihto
Lian aiheuttamia vikoja voidaan korjata pesemällä. Kytkimien tiivistepintoihin tarttuu kytkimien kitkamateriaalia ja oksidia. Tämä aiheuttaa öljynpaineen vuotoa.
Aja vaihteistoöljy lämpimäksi. Lisää öljyn joukkoon ”Motor Flush” moottorin sisäpesuaine. Aja autolla vaihteiston manuaaliasennossa kaikilla vaihteilla, aja D vaihteella myös kaikilla vaihteilla niin että kaikki ylös- ja alasvaihdot tapahtuvat. Aja myös R-vaihteella. Ajon kesto 30-40 min. Aja mahdollisimman monipuolista ajoa että pesuaine pääsee kaikkiin kytkimiin ja venttiilikoneistoon.
Suorita öljynvaihto normaalisti, mutta älä käynnistä moottoria. Selvitä kumpi lauhdutinputki on paluu vaihteistoon (esim. kun öljypohja on vielä irti). Irroita putki ja liitä siihen läpinäkyvä letku joka menee keruuastiaan. Käynnistä moottori, tarkkaile letkua kunnes sieltä tulee ilmakuplia, sammuta moottori. Lisää öljyä. Toista kunnes letkusta tuleva öljy on puhtaan väristä. Kiinnitä paluuputki ja viimeistele öljynvaihto. Varaa riittävästi öljyä. Tällä menetelmällä tulee vaihdettua kaikki vaihteiston öljyt, myös turbiinista.
Öljyn kunnon määritys
Ennen määrän tarkastusta kannattaa vaihdevalitsinta käyttää joka asennossa hetken. Silloin saadaan luotettavampi tulos.
Määrä: Ehjä vaihteisto ei kuluta öljyä, alhainen öljyntaso viittaa vuotoon. Tarkasta vuotokohdat auton alla, ulostuloakselin tiivistys, sisäänmenoakselin tiivistys, öljypohjan tai kuorien tiivisteet, kuoren valuviat, lauhdutinputket ja niiden liitokset. Myös jäähdytysjärjestelmä lämmönvaihtimen rikkoutumisen varalta.
Kunto: Väri ja haju. Punainen väri tummenee ajettaessa ja muuttuu ruskeahkoksi. Jos sävy muuttuu sameaksi eikä öljy ole enää läpinäkyvää, öljyssä on vettä tai jäähdytysnestettä. Jos öljyssä on kuplia tai vaahtoa, se saattaa johtua ylitäytöstä. Haju kertoo hapettumisesta mutta parempi keino on imeyttää öljyä puhtaaseen paperiin, odota 30 sek. Jos öljy leviää paperiin ja on vaaleanpunaista, punaista tai lievästi ruskeaa niin öljy on tyydyttävässä kunnossa. Jos pisara ei leviä ja on tumman ruskeaa, niin öljy on hapettunut vaihtokuntoon.
Ylikuumeneminen vaikuttaa automaattiöljyn kestoon. Jos öljyn lämpötila ylittää 105 astetta sen kestoikä lyhenee huomattavasti. Yli 150 asteessa öljyn ikä lyhenee satoihin kilometreihin ja 200 asteessa öljy kestää 20-30 min.
Tämä johtaa siihen että väärin koottu vaihteisto saattaa tuhoutua lyhyelläkin koeajolla.
Vaihteistot joissa ei ole mittatikkua.
Öljyn määrän tarkistusta varten on vaihteiston sivussa tarkistustulppa. Auto pitää olla tarkastuksessa nostettuna tasaisesti. Öljyn ollessa lämmintä ja auto käy joutokäyntiä P tai N asennossa, avataan tarkistustulppa. Ylimääräinen öljy annetaan valua pois. Jos sitä ei tule, lisätään kunnes öljyn pinta on reiän tasalla.
Linkkejä
http://www.autozone.com/autozone/
http://www.bulkpart.com/
http://www.familycar.com/transmission.htm
http://www.sonnax.com/trans_spec.php
http://www.ehow.com/topic_5772_transmis ... guide.html
http://www.ford-aod.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_transmissions
Normaalia rautakerääntymää magneetissa

Mekaaninen vaurio, kiinteitä paloja magneetissa

Öljyn seassa vettä, selvästi sameaa
