Pre oiling tool
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
- Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Pre oiling tool
Hei! Tietääkö kukaan, mistä Suomesta saisi hankituksi otsikon mukaisen työkalun 351W moottorille. Eli kyseessä työkalu jolla saa pyöritettyä virranjakajan aukosta öljynpaineet moottoriin.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pre oiling tool
Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.
Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.
Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.
Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.
Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pre oiling tool
Sori. 351W-koneessa onkin ilmeisesti erikokoinen öljypumpun käyttöakseli. Eli itselläni on 302-lohko ja siihen siis toimii tuo systeemi.
351W's use a 5/16" oil pump driveshaft while all the other small block Fords, 260, 289, 302, 5.0, all use 1/4" size driveshaft.
351W's use a 5/16" oil pump driveshaft while all the other small block Fords, 260, 289, 302, 5.0, all use 1/4" size driveshaft.
Re: Pre oiling tool
Tuumasesta pitkästä kuusiokoloavaimesta varmaan saa sopivan katkaisemalla mutkan kohdalta, ja akkuporakoneeseen kiinni..?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pre oiling tool
Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Re: Pre oiling tool
Ei tuohon juuri mitään lisättävää ole.starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.
Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.
Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Molempia tapoja olen käyttänyt.
Vanha virranjakaja ilman ratasta ja turhia sisäkaluja on hyvä. Asettuu oikein eikä tee muuta tuhoa, eikä ole vaaraa, että jotain tippuisi koneen sisään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Pre oiling tool
Hyvä kun oikasit. Tuli vaan mieleen, että johonkin koneeseen on joskus noin tehnyt..starsky kirjoitti:Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Pre oiling tool
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Pre oiling tool
kannattaa sitten katella ettei hiero sitä teippiä muruiksi nokkaratasta vasten.Fastback kirjoitti:Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.
Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Pre oiling tool
Tuokin on niin yksinkertainen työkalu, etteikö sitä noheva seppä sais tehtyä itse. Minä tein itse tuon jo toistakymmentävuotta sitten, kun myllyn kimpussa pakersin. Kun oli ylimääräisiä pikku hylsyjä, otin yhden ja sovitin siihen riittävänpitkän tangon, ja hitsasin ympäri kiini hioin siistiksi, ja volaa rupesi öly kiertämään. Tämä tapahtui silloisen marka rahan aikaan ja kustannus oli noin 5 markkaa, nykyistä rahaa vajaa euro. Kaiken saa tehtyä jos vain viitsii, tietysti jos haluaa päästä käsiänsä paskaamatta ja helpolla niin sitten vaan mania peliin ja ostaan valmiit työkalut näinhän se menee.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Pre oiling tool
Monta hyvää keinoa näkyy löytyvän. Itse tein mielestäni hyvin toimivan version kupariputkesta. on ohutseinämäisenä helppo venyttää muotoon vanhaa ö-pumpun akselia hyödyntäen. Saa sopivan mittaisen katkaisemalla ja sovite on tiukka. Ei myöskään hankaa mihinkään. Oma putkeni taisi olla putkimieheltä yli jäänyt pieni vesijohtoputki....
Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Mulla ongelmana moottorin täys rempattu ja yritin ekaa starttia tänään.Töistä lainattu mekaaniinen öljynpainemittari kiinnitetty vakion öljynpaine kellon tilalle ja sytky poiskytketty.Puöritellin konetta startilla ei tullu öljyn painetta ollenkaan.Mikä mättää missä olen tehnyt mokan.En ole itse purkanu konetta kun ostin projektina.
Moottorin kaikki osat uusia, paitsi lohko joka oli porattu 0.30 ylikokoon.
Ei ole ulkoisia öljyvuotoja
Moottorin kaikki osat uusia, paitsi lohko joka oli porattu 0.30 ylikokoon.
Ei ole ulkoisia öljyvuotoja

- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
itte laitan aina putsarin niin täyteen kuin saa ja pyöritän öljypumpun akselia porakoneella kunnes öljy kiertää. Kuivan ö-pumpun pitää joskus juottaa. Tämä siis jos 302 tms kone
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 10
- Liittynyt: 23 Joulu 2014, 21:13
- Auto: 1970 Mach1
- Paikkakunta: Lappajärvi
Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Ekana tulee mieleen että onko öljypumpun aksila paikallaan.
Menee yläkauta pudotettuna herkästi ohi kolostasa.
Menee yläkauta pudotettuna herkästi ohi kolostasa.
Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen
Sovittelin kyllä aksilan oiken kun asensin öljypumpun.Pitääkö konetta pyöritellä kauan kun asensin öljyfiltterin kuivana.