Starsky 347 stroker moottoriremontti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

porttari kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onko käyttämäsi venajouset riittävän timmit, kun lukkourat ovat eläneet? Tai ovatko ne simmattu liian löysälle. Oletko muuten tutkinut, pitävätkö venttiilit kunnolla näissä kansissa? Meinaan vaan ihan sillä, kun näitä on tullut vastaan koneistuksessa, niin ovat kummasti eläneet käytössä.
Ei tullut testattua jousipaineita. Kannet oli uudet, täysin kalustetut ja E-Street datalehdellä ilmoitettu jousipaineiksi:
Valve Spring Seat Pressure: 125 lbs.
Valve Spring Open Pressure: 325 lbs. @ .550” lift


Tarkoitus on rakennella kannet tulevaa nokkaa silmälläpitäen ja varmaan ainakin jouset menevät vaihtoon. Mittailen jousipaineet Kaaran vinkaamalla pylväsporakone/henkilövaakametodilla.

Pitää tarkastella tuo tiiveyshomma kun pääsee kasaamisvaiheeseen.
porttari kirjoitti:Tee valotesti, mikäli jouset ovat irti kansista. Kansi ylöspäin ja venttiili kohtisuoraan osoittamaan mahdollisimman suoraan ja valoa palotilan puolelta. Sitten kurkkimaan kanaviin, paistaako valo. Jos paistaa, niin koneistus kannattaa tehdä, koska istukka ei ole pyöreä, tai se ei ole keskellä.
Kiitos vinkistä, teen tuon.
porttari kirjoitti:Täällä tuskin on sallittua laittaa omia yhteystietojaan, varsinkaan kun on yrittäjä, eikä edes kerhon jäsenkään? Mustangit kyllä kiinnostaa aikalailla ja sellainen on toivottavasti vielä omistuksessa lähitulevaisuudessa
Foorumilla on yhteistyökumppanialue, jonka kautta kannattanee hoidella yrityspuolen mainostelu:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =25&t=9741

Liityhän vaan jäseneksi, alkaa lehti tulla ja nytkähtää auton hankinta pykälän eteenpäin.

Itse on tullut käytettyä useita meidän kerholehdessä mainostavia tahoja osahankinnoissa ja samalla on päässyt kyselemään vinkkejä eri rakenteluvaiheisiin. Oma suosikkitoimittaja on tullut parin harrasteluvuoden aikana valittua ja koneremppaa toteutan varmaan hyvin pitkälti tämän suositusten mukaan + mukaan maustetta foorumin vinkeistä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Mexico65 kirjoitti:Mutta jos on huonosti pääsyt käymään niin voi viisastua ja korjauttaa kannet sellaisiksi, että ne kestäisi hieman pidempään. Tosin tuolloin on hyväksyttävä oikeiden osien hinta ja työ kustannukset. Tässä tarkkana, ettei sorru kiinalaisiin kopioihin. Oikeissa paikoissa teetetty kansi remontti kannattaa yleensä aina, siellä ei Joe pylväskoneella sorvaile. Koneistamo tai valveutunut osamyyjä pitäisi osata valitsemaan oikenlaiset kalusteet kansiin, ne halvimmat on kai jo testattu. ebay ei vältämättä ole se oikea paikka hankia kalusteita.
Omassa päässä on tullut mietittyä tuotakin vaihtoehtoa, että laittaisi kannet kiertoon ja hankkisi suoraan valmiit kestävemmillä osilla varustetut.

Rakentelu on sen verran kiinnostavaa, että selvittelen ensin mitä vaatii nykyisten kansien kunnostus tarvittavaan tasoon.

Osien kanssa ei mennä tällä kertaa matalimman aidan kautta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kannentiivisteen poistoon hommasin pari mahdollista vaihtoehtoa, joista saattaa olla enempi haittaa kuin hyötyä:
puhdistuslaikkavaihtoehdot.JPG
Vasen on Scotchbrite laikka, jonka käytöstä on netissä lukuisia varoituksia. Tuote sisältää kuulemma pieniä alumiinihiukkasia, jotka tuhoavat tehokkaasti laakeripinnat jos joutuvat öljykiertoon.

Oikea on nylonlaikka.

Ainakin ketjussa:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 7&t=172132

mainittu yhtenä vaihtoehtona.

Varmaan kokeilen ensin nylonlaikkaa?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuli vielä tilattua CRC Gasket removeria.

Taitaa olla paras kokeilla ensin tuolla aineella tiivisteen irroitusta.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

starsky kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Mutta jos on huonosti pääsyt käymään niin voi viisastua ja korjauttaa kannet sellaisiksi, että ne kestäisi hieman pidempään. Tosin tuolloin on hyväksyttävä oikeiden osien hinta ja työ kustannukset. Tässä tarkkana, ettei sorru kiinalaisiin kopioihin. Oikeissa paikoissa teetetty kansi remontti kannattaa yleensä aina, siellä ei Joe pylväskoneella sorvaile. Koneistamo tai valveutunut osamyyjän pitäisi osata valita oikenlaiset kalusteet kansiin, ne halvimmat on kai jo testattu. ebay ei vältämättä ole se oikea paikka hankia kalusteita.
Omassa päässä on tullut mietittyä tuotakin vaihtoehtoa, että laittaisi kannet kiertoon ja hankkisi suoraan valmiit kestävemmillä osilla varustetut.

Rakentelu on sen verran kiinnostavaa, että selvittelen ensin mitä vaatii nykyisten kansien kunnostus tarvittavaan tasoon.

Osien kanssa ei mennä tällä kertaa matalimman aidan kautta.
Kun aikaoinaan tein tuon 334 cid koneen, johon tuli AFR 205 kannet, niin kiikutin ne suoraan kansipajalle. Muuten hyvät mutta jouset menivät vaihtoon ja useat seetipinnat joutui korjaukseen. Samalla korjattiin venttiilien lievä korkeusero.

Minä olen nuo kansipinnat tarvittaessa putsannut käsin ”taso hiomalla”, sopiva karkeus hiomapaperiin ja tasainen riittävän iso kappale johon hiomapaperi kiinni. Mutta jos kannet menee kunnostukseen niin jätä kansitason putsaus / suoristus koneistamon huoleksi, sopiva siivu pois kansista niin on taas oikeanlainen tiivistyspinta kansissa.

Ota yhteyttä esim. tuohon linkkiin niin asiat voi jotenkin selventyä.
http://www.kansiviritys.com
Ehkä noista sinunkin kansista saadaan täysin toimivat. Huomioi kuitenkin, että kone on kokonaisuus, yksi osa ei tee koneesta vielä hyvää. Tuolta saat kyllä riittävästi tietoa myös kokonaisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Mexico65 kirjoitti:
Ota yhteyttä esim. tuohon linkkiin niin asiat voi jotenkin selventyä.
http://www.kansiviritys.com
Ehkä noista sinunkin kansista saadaan täysin toimivat. Huomioi kuitenkin, että kone on kokonaisuus, yksi osa ei tee koneesta vielä hyvää. Tuolta saat kyllä riittävästi tietoa myös kokonaisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Näillä näkymin seuraava Kuopion seudun kahvimiitti on Kosusella eli tässähän ollaan ajan hermolla :wink:
Mach1 -71
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

302TT kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:
Ota yhteyttä esim. tuohon linkkiin niin asiat voi jotenkin selventyä.
http://www.kansiviritys.com
Ehkä noista sinunkin kansista saadaan täysin toimivat. Huomioi kuitenkin, että kone on kokonaisuus, yksi osa ei tee koneesta vielä hyvää. Tuolta saat kyllä riittävästi tietoa myös kokonaisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Näillä näkymin seuraava Kuopion seudun kahvimiitti on Kosusella eli tässähän ollaan ajan hermolla :wink:
:peukku:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Mexico65 kirjoitti:Ota yhteyttä esim. tuohon linkkiin niin asiat voi jotenkin selventyä. http://www.kansiviritys.com Ehkä noista sinunkin kansista saadaan täysin toimivat. Huomioi kuitenkin, että kone on kokonaisuus, yksi osa ei tee koneesta vielä hyvää. Tuolta saat kyllä riittävästi tietoa myös kokonaisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
302TT kirjoitti:Näillä näkymin seuraava Kuopion seudun kahvimiitti on Kosusella eli tässähän ollaan ajan hermolla
Jos vaikka saisi kansia sen verran siistittyä, että ottaisi tuonne Kosuselle mukaan.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Toisen kannen kanssa sai puhdistushommaa eteenpäin.

Scotchbrite- ja nylonlaikka naarmuttavat molemmat pahasti alumiinipintaa. Kokeilin pelkää laikkaa kädellä käyttämällä harmittomaan kohtaan ja tekevät molemmat selviä kynnellä tuntuvia naarmuja kannen alumiinimateriaaliin. En enempää kosketellut kansia noilla.

Laikoilla olisi tiivistejämät ja osa kansistakin lähtenyt tehokkaasti, varmaan tähän malliin:
http://www.enginerepairshop.com/abrasive-disc.html

Käytin sitten Scotchbritea yhden venttiilin puhdistukseen koemielessä ja jätti siihenkin pientä naarmupintaa. Venttiililautanen kyllä puhdistui tehokkaasti pienellä kierrosluvulla porakoneella laikkaa pyörittäen ja venttiiliä kädessä ohjaten.

Gasket removerilla alkoi tapahtua. Suihkutin kannentiivistejäämiin ja alkoi kova kupliminen:
gasket_remover_tyossa.JPG
Parinkymmenen minuutin kuluttua sai työnnellä muovinpalalla jämät pois. Suosittelen tuota ainetta.

Palotiloja harjailin hammasharjalla käyttäen jarru- ja rasvapuhdistetta.

Käytössä olevat aineet ja lopputulos (aikaa meni varmaan parisen tuntia):
aineet.JPG
Puhdistuksen jälkeen näkyikin kannessa olevat jäljet hyvin ja tuossa liekkirenkaan alueella on selvä jälki:
liekkirenkaan_kohta.JPG
Tulee varmaan tasohiotettua kuitenkin tuo kansipinta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Venttiiliohjurikumit ja jousen alla olevat aluslevyt poissa.
ylapuoli.JPG
Seuraavaksi toinen kansi purkuun ja puhdistukseen.

Kannen päätyyn piti stanssata numero, jotta ei mene osat sekaisin.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Toisen kannen kanssa pyyhkäisin halppisdremelillä terävän purseen pois venttiilin päästä.
purseen_poisto.JPG
Ohjurit eivät kärsineet ainakaan tässä toisen kannen tapauksessa venttiili-irrotuksessa.

Osat puhdistettu valmiiksi ja kiikutetaan Kosuselle sunnuntaina. Tuo yksi puhdistamaton pakoventtiili on se, jossa pään karkaisu on epäonnistunut ja menossa vaihtoon.
puhdistettu.JPG
Jouset ovat halkaisijaltaan pienemmän kuin datalehdessä mainitut.

Valve Spring Diameter: 1.45"
Valve Spring Installed Height: 1.750"
Valve Spring Seat Pressure: 125 lbs.
Valve Spring Open Pressure: 325 lbs. @ .550” lift
Max. Valve Lift: .550"

Jouset olivat mittauksen mukaan ulkohalkaisijaltaan 1,26''-1,27'', joten tuo datalehden jousipainetietokin saattaa olla väärä.

Jousen alusprikkakin sallii vain max 1,27'' kokoisen jousen päälleen.
jousen_alusprikka.JPG
Prikka täyttää tuon kanteen koneistetun syvennyksen kokonaan, joten tuota halkaisijaa suurempien jousien asennus vaatii koneistusta.

Jousen seat-asennuskorkeus on mittaukseni mukaan 1,76'', joten tuo 1,75'' on varmaan paikkansapitävä tieto.

Kansiasiat muhimaan ja seuraavaksi nostelemaan konetta pukille.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mikään ilmoitettu arvo ei välttämättä pidä paikkaansa ennen kuin se on mitattu ja todennettu. Tästä on myös kysymys kun noita koneita rakennetaan, kaikki pitää mitata ja todentaa ja tarvittaessa muuttaa halutuksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Jousipaineet mitattu.

Koejärjestely:
jousipaine.JPG
Kaikki 16 jousta mitattu. Vaaka heittää muutamia kiloja tuossa 95 kg:n tienoilla. Skaalakaan ei oikein riitä yläpäässä, kun menee ympäri 125 kg:n kohdalla.

Poran stoppari säädetty erikseen 1,75" ja 0,55 nostoa vastaavaan 1,15" mittauksessa.

jousipaine 1,7" 49-54 kg = 108-119 lbs
jousipaine 0,55" nostolla (1,15" korkeus) 130-135kg = 286-297 lbs

Tuo 0,55" noston mittaus ei oikein onnistu luotettavasti mekaanisella vaa-alla, kun menee jo toiselle kierrokselle levy.

Tuli punnittua myös venttiilit, retainerit ja lukot:

pakoventtiili 99g
imuventtiili 119g
retainer 21g
lukko 3g

Katselin Compin sivuilta jäykimpiä mahdollisia jousia tuolla 1,270" ulkohalkaisijalla ja 1,70" asennuskorkeudella.

Alapään halkaisijalla 1,290" (0,020"=0,5mm isommat, jos tuommoisia saisi sovitettua tuohon jousen aluskuppiin) löytyisi Conical-jousisetti 7228-16.
1,8" load 136 lbs ja 1,17" load 412 lbs.

Noin pieneen kuppiin ei dual-jousia saa mahtumaan ja kaikki ko. koon normaalijouset ovat samaa luokkaa paineiltaan kun nuo nykyiset.

Rullanokka on melko voimakkaasti mielessä, mutta ei taida saada näillä kansilla toteutumaan ilman erikoisjousien (=melko hinnakkaat) käyttöä tai koneistusta?

Olisiko sittenkin järkevintä myydä nämä eteenpäin jollekin cruisailuhommista kiinnostuneelle, kun itseä ja poikia alkoi kiinnostaa tuon Botniaringin maistiaisten jälkeen vähän muut jutut.

Jos venttiilinpään pienehkö muodonmuutos viittaa raadin mielestä liian löysiin jousiin (lukot hakanneet, kun ei seuraa xe268 nokan liikkeitä) ja asian korjaamiseen menisi (koneistus+jouset tai erikoisjouset) puolet kansien 1k€ hankintahinnasta ja lopputulos olisi sittenkin vain sinne päin, niin kannattaako?

Jos koneen lyö kasaan nykyisellä xe268 laahurinokallakin ja näillä olemassaolevilla jousilla, niin pitäisi varmaan kierrosluvun rajoitin laittaa alle 5krpm-luokkaan? (oli 5500)

Ehdotuksia?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti:Vaakoja voi myös laittaa kaksi rinnakkain ja lauta väliin, jolloin niiden yhteen laskettulla pääsee jo 250kg.Tossa henkilövaassa pitää myös muistaa, että porakaran liike ei ole sama kuin jousen lyhenemä. Vaaka antaa periksi kun sitä kuormitetaan, koska mittaus sen sisällä perustuu vipuvarsien hyväksikäyttöön. Eli en tarkoita kannen joustoa, vaan vaaka ohenee kuormitettuna.
Kiitos, oli ensimmäinen kerta kun jousipaineita mittailen ja tuo vaa-an jousto ei tullut edes mieleen, vaikka on itsestäänselvyys noissa vanhoissa vaaoissa. Seuraava mittaus tulee kun saan korvaavat jouset talliin ja huomioin tuossa myös tuon kahden vaa-an käytön. Rakentelen testipenkin sitten uudelleen ja mittaan myös nuo vanhojen jousien voimat.
kaara91 kirjoitti:Kansien jousipohjaan löytyy pylväsporakoneeseen jyrsimiä, joten ne onnistuu myös kotikonstein pienentää.
Tuommoiset ei ole sattuneet silmään, eiköhän tässä kokeilla kotijyrsintää. Saattaa olla, että saan sorvattua pylväsporakoneesta parin metrin päässä olevalla sorvilla itsekin tuollaisen jyrsinterän (pari pientä vaihtopalaa sylinterin nurkkin ja ohjaustappi keskelle).

Sain mahdollisista ylimääräisiksi jääneistä jousista (alusprikat, tuplajouset, retainerit ja lukot) jo emailia eilen illalla viestini jälkeen:

1.300" O.D. dualspring with damper (TFS-16306)
150 lbs. @ 1.800" installed height
438lbs. @ 1.200" open
448lbs. per inch rate
.600" maximum lift

Muutamia tuuman kymmenyksiä pitää noita kansien jousikuoppia laajentaa jotta nuo saa mahtumaan.

Voinen tässä vaiheessa unohtaa nuo Beehive- ja Conical-erikoisjouset.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

En ymmärrä mistä on kyse noiden jousien osalta?
Venttiili jouset määräytyvät nokka-akselin mukaan.
Mitä nokka-akselia tullaan käyttämään? On mahdotonta tai epärealistista määrittää jouset ilman nokka tietoja.

Myös näyttää unohtuneen jousien todellinen asennuskorkeus kansissa. Hyvin yleistä on, että asennuskorkeudet vaihtelevat jonkin verran (merkittävästi) kansien sisällä. Näin ainakin minulla vaikka koneistukset on pyritty tekemään suurella huolella. Toisin sanoen jokaisen jousen asennuskorkeus tulee mitatta kannesta. Tämä ensimmäisenä määrää tarvittavien korotus levyjen paksuuden. Toiseksi hyvin usein jousissa (varsinkin käytetyissä) on jonkin verran jäykkyys eroja, tämä saadaan myös korjattua korotuspaloilla. Näin lopputulos asennushetkellä on se, että kaikki jouset ovat lähes samalla asennuspaineella asennettu kansiin. Tämä takaa aikahyvän lähtökohdan sille, että jokainen venttiili toimisi samalla tavalla, samoin rasitus muuta venttiilikoneistoa ja nokkaa kohden olisi samansuuruinen.

Mielestäni noissa kansissa ei ole muuta vikaa kuin huolettomasti ja halvalla toteutettu venttiili ja jousi asetelma. OK niiden korjaaminen saattaa tulla kalliimmaksi kuin uusien yhtä huonojen ostaminen.

Tästä saattaa seurata, että jatkossa myydään palstalla on paljon hyviä alu kansia kaupan.

Niinpä suosittelen kansien edelleen korjaamista (seetit, venttiilit, jouset, jousipohjat) asiansa osaavalla kansipajalla. Se saattaisi tuottaa kannet jotka toimii ennalta asetetun nokka-akselin kanssa riittävän hyvin yhteen ja riittävän kauan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin