3555 kirjoitti:Mites se toinen kiekkamittarin piuha?
Löytyykö mittaristosta mitään valmistajan merkintää onko aftermarket- vai originaali?
Mitä ohjeita käytit kytkemiseen (laita vaikka linkkejä)?
Montako johtoa mittaristopaketista lähtee koonaisuudessaan (varmaan kello +, valo +, maa, + kiekkamittarin pari johtoa)?
Jos on originaali, niin puolan +-napaan menevä virta pitää kulkea kokonaisuudessaan kiekkamittarin läpi. Originaali kierroslukumittari toimii virtamittausperiaatteella. Virtalukon perästä lähtevässä puolan +-napaan kulkevassa johdossa on vastus välissä, jonka tehtävä on rajoittaa puolan läpi kulkevaa virtaa kun esim. auto on sammutettu ja kärjet jää sammutuksen jälkeen kiinni asentoon ja virta päälle.
Originaalissa mittarissa on kytkennässä näkyvä pieni muuntaja sisällä, joten jos vaikka mittaat ohmimittarilla noiden kahden kierroslukumittarille menevän johdon välisen vastuksen. Mittaa vielä molemmin päin. Pitäisi varmaan olla melko pieni (ehkä kymmeniä ohmeja), jos on siis originaalimallinen systeemi.
Jos sitten on tuo pieniohminen vastus tuossa mittarijohtojen välissä, niin voisi kokeilla, että ottaa puolan +-navalle tulevan johdon irti (siis alkuperäisen) ja kytkee sen suoraan (siis pitkällä johdolla ulkokautta) tuohon mittarin toiseen johtoon ja toinen mittarin johto sitten puolan +-navalle. Käyntiin ja katsoo reagoiko mittari. Vielä sitten toisinpäin kokeilu (mittarin johdot toisin päin).
Jos kierroslukimittarin johtojen välinen vastus on suurehko (>sata ohmia), niin voisi olla uudemmanmallinen kierroslukumittari ja sitten pitäisi varmaan pulssitus onnistua puolan -navasta. Mutta mikä on se ylimääräinen johto sitten? Olisiko kierroslukumitarin + sähkönsyöttö.