-66 Rally pac

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
3555
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2014, 11:46
Auto: Ford mustang fastback gt '66

-66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja 3555 »

Ostin 66 fb mustangin viime kesänä ja takakontissa oli mm jarrutehostin, ohjaustehostin ja rally pacci.
Jarrutehostin alkaa olla paikollaan ja rally pac loppusuoralla. Asennuksessa tuli tenkka på eteen kun kiekkamittari ei värähdäkkään startin jälkeen. En tosiaan tiedä onko ollutkaan kunnossa. Onko joku keino testata mittarin kuntoo vai pidänkö mittaristoa vain tunnelmavalona liftareille? ;) mittarissa ei ollut mukana asennus johtosarjaa joten googlen ohjeilla mentiin. Esim jossain ohjeissa oli etuvastus mukana mut esim tästä mun asennuksesta se kyll puuttuu.
Oisko jollain jelppiä tai onko suomessa "mittarimiestä" joka tsekkais tilanteen ?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja starsky »

Lukaisitko jo tämän ketjun ja oliko apua?
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 10&t=13849

Onko sinulla alkuperäinen paketti (ryöstää puolalle menevästä +-johdosta kierroslukutiedon) vai jälkituotantomittari (puolan - navasta signaali)?
3555
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2014, 11:46
Auto: Ford mustang fastback gt '66

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja 3555 »

Moi, luulisin että on jälkituotanto mittari. Laitoit hyvän vinkin, eli nyt on kiinni suoraan puolan plussanavassa. Pitääpä käydä vielä muuttamassa miinuspuolelle.
Mites se toinen kiekkamittarin piuha? Jossain oli et virtalukolle oisko ollut punavihreään piuhaan kiinni, mut oisko joku toinen paikka mihin sen voisi laittaa kiinni? On nimittäin noi piuhat virtalukkoon takana aika huonossa kunnossa ja mielikuvituksella löysin oikeanvärisen piuhan.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja starsky »

3555 kirjoitti:Mites se toinen kiekkamittarin piuha?
Löytyykö mittaristosta mitään valmistajan merkintää onko aftermarket- vai originaali?

Mitä ohjeita käytit kytkemiseen (laita vaikka linkkejä)?

Montako johtoa mittaristopaketista lähtee koonaisuudessaan (varmaan kello +, valo +, maa, + kiekkamittarin pari johtoa)?

Jos on originaali, niin puolan +-napaan menevä virta pitää kulkea kokonaisuudessaan kiekkamittarin läpi. Originaali kierroslukumittari toimii virtamittausperiaatteella. Virtalukon perästä lähtevässä puolan +-napaan kulkevassa johdossa on vastus välissä, jonka tehtävä on rajoittaa puolan läpi kulkevaa virtaa kun esim. auto on sammutettu ja kärjet jää sammutuksen jälkeen kiinni asentoon ja virta päälle.

Originaalissa mittarissa on kytkennässä näkyvä pieni muuntaja sisällä, joten jos vaikka mittaat ohmimittarilla noiden kahden kierroslukumittarille menevän johdon välisen vastuksen. Mittaa vielä molemmin päin. Pitäisi varmaan olla melko pieni (ehkä kymmeniä ohmeja), jos on siis originaalimallinen systeemi.

Jos sitten on tuo pieniohminen vastus tuossa mittarijohtojen välissä, niin voisi kokeilla, että ottaa puolan +-navalle tulevan johdon irti (siis alkuperäisen) ja kytkee sen suoraan (siis pitkällä johdolla ulkokautta) tuohon mittarin toiseen johtoon ja toinen mittarin johto sitten puolan +-navalle. Käyntiin ja katsoo reagoiko mittari. Vielä sitten toisinpäin kokeilu (mittarin johdot toisin päin).

Jos kierroslukimittarin johtojen välinen vastus on suurehko (>sata ohmia), niin voisi olla uudemmanmallinen kierroslukumittari ja sitten pitäisi varmaan pulssitus onnistua puolan -navasta. Mutta mikä on se ylimääräinen johto sitten? Olisiko kierroslukumitarin + sähkönsyöttö.
3555
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2014, 11:46
Auto: Ford mustang fastback gt '66

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja 3555 »

Terve vaan ja kiitos vastauksesta.
kävin illalla taas autolla ja kuusi johtoa lähtee mittaristolta.
Mittaristolla lähtee kaksi "nipua" (3 + 3 johtoa) ja sen minkä luulen olevan kiekkamittarin piuhat väreinä on musta, punainen ja sininen punaisella raidalla. Tuon sinipunan luulen olevan valon piuha. Musta ja punainen piuha näyttäisi olevan uudempia kuin muut piuhat. oisko mittari joskus vaihdettu?
Olen vetänyt piuhan suoraan puolalta kabiiniin ja se on nyt mustassa mittarin piuhassa kiinni. Punainen menee virhalukolla olevaan punavihreään piuhaan ryöstöllä kiinni. Kokeilin siirtää puolan piuhan miinus puolelle mutta sen jälkeen ei auto enää lähtenyt käyntiin. Kokelin vielä piuhoja toisin päin mittarin päässä mutta sama tilanne. Mittäsin punaisen ja musta välisen vastuksen bilteman tms yleismittarilla ja aika pientä vastusta näyttää jos sitäkään. Ajattelin vielä että otan ko. mittarin irti, näyttäisi olevan kahdella ruuvilla kiinni ja katsoa näkyykö mitään lämpenemisen merkkejä tms.
Tätä kuvaa http://www.cjponyparts.com/tech-rally-pac/a/145/ olen mm. käyttänyt apuna kun olen selvitellyt asiaa. Varsinkin käsin piirretyä kuvaa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja starsky »

Katselin kuvia ja tuossa nimenomaan kytketään kierroslukumittari siihen johtoon väliin, joka lähtee virtalukosta ja menee puolan + napaan. Virtalukon takana (muistan omastani tuon, kun sähköjä uusin) on tuollainen uros/naaras liitinpari toisissaan kiinni, johon alkuperäinen paketti näköjään kytketään väliin.

Meneekö sinulla kytkennässä nyt kaksi tietä puolan + napaan?

Eli virtalukolta lähtevä alkuperäinen johto + rosvoliittimellä kierroslukumittarille kaapattu ja sen läpi kulkeva yhteys? Jos näin, niin mittarin läpi ei käytännössä kulje virtaa ollenkaan (jakaantuu kahteen reittiin) ja ei tietysti pelaa.

Jos vastus on pieni tuossa kierroslukumittarin punaisen ja mustan välillä, niin viittaisi olevan kyllä tuota vanhempaa virtamittaustyyppiä oleva mittari.

Toivottavasti minun postausohjeilla ei nyt mene mitään rikki, eli kannattaa kokeilla varovasti kytkentähommia.
3555
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2014, 11:46
Auto: Ford mustang fastback gt '66

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja 3555 »

Terve taas,
Kiekkamittari ei vaan suostu liikahtamaankaan.
Kokeilin vielä laittaa mittarin siihen puolan pluspiuhan väliin mut ei auttanut.
Otin mittarin irti ja laitan tähän kuvia mittarista. Oisko eteläsuomessa joku kuka osaisi katsoa / mitata onko mittari kunnossa/ korjata sen tarpeen mukaan? Vai oisko vielä vinkkejä miten testata mittaria tai voisiko itse tsekata onko kaikki kunnossa mittarin sisällä?

Öö eipä kuvaa saanutkaan lisättyä suoraan kännystä..
Liitteet
WP_20150317_001.jpg
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja ak72 »

3555 kirjoitti:Terve taas,
Kiekkamittari ei vaan suostu liikahtamaankaan.
Kokeilin vielä laittaa mittarin siihen puolan pluspiuhan väliin mut ei auttanut.
Otin mittarin irti ja laitan tähän kuvia mittarista. Oisko eteläsuomessa joku kuka osaisi katsoa / mitata onko mittari kunnossa/ korjata sen tarpeen mukaan? Vai oisko vielä vinkkejä miten testata mittaria tai voisiko itse tsekata onko kaikki kunnossa mittarin sisällä?

Öö eipä kuvaa saanutkaan lisättyä suoraan kännystä..

Asian vierestä sen verran että tuo näyttää '65 rallypackilta, en tiiä onko '66 seen verrattuna eroja johdotuksessa? Jos johdot on kytketty kytkentäkaavion mukaisesti niin mittari täytyy olla sitten rikki, en tiedä kuka nuita osaisi korjata vai kannattaako hommata suoraan repro pac ja oikeanmallinen kun auto on '66.
3555
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2014, 11:46
Auto: Ford mustang fastback gt '66

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja 3555 »

Moi taas,
Hieman edistystä pacin asennuksen kanssa.
Luovutin jo kiekkamittarin korjauksen kanssa mutta laitoinpahan johdot kiinni ja pacin paikoilleen. Käynnistin koneen kuunnellakseni hieman sulosointuja pakoputkesta. Samalla huomasin että kun antaa hieman enemmän kierroksia niin kiekkamittari liikkuu! Eli arviolta kun nostaa kierrokset jonnekin 2-3 tonniin niin mittari näyttää alle tonnia mutta selviä elonmerkkejä kumminkin!
Autoon on jossain vaiheessa vaihdettu käretön sytytys, olisiko tällä vaikutusta signaalin laatuun/voimakkuuteen?
Mittari on nyt alkuperäisissä piuhoissa kiinni eli sarjassa puolan plussasta tulevassa piuhassa. Ymmärsin että tämä puolalta tuleva pinkki piuha olisi joku sisäisen vastuksen omaava piuha. Mitenköhän toi vastus vaikuttaa mittarin toimintaan?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: -66 Rally pac

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mulla kans rallypac näyttää vähän mitä sattuu esim kun mittarin mukaan 3000rpm niin oikea lukema on noin 2500rpm. Tuohon vaihdettu aftermarket msd elektroninen jakaja. Jotenkin tuo vanha kiekkamittari ei pelitä yhteen modernin jakajan kanssa. En sitten ole enempää alkanut asiaa tutkimaan, tuolla on pärjätty jo pitkään kun jakajaan itseensä voi asettaa rajottimen mihin kohtaan haluaa


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Vastaa Viestiin