428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Moi,

Kukahan täällä olisi expertti tollasen fordin FE koneen laittamisessa?
Mulla on pihalla aihio johon on tullut osteltuu palikoita joista meinasin itse tuon laittaa kasaan
mutta viimeaikoina olen alkanut miettimään pitäisiköhän tuo antaa jonkun tehtäväksi.

Olin ajatellut jättää lohkon purkamatta mutta tää restaurointi menee jo sille asteelle että jos
tuon jätän tekemättä ja jotain sattuu alkaa se syömään jälkikäteen...

Eli jos tiiätte kenelle tuollanen projekti kannattas viiä saa ilmoittaa ;)

Br, Ville
1967 custom nopsaperä työn alla...
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1323
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Late »

Ekana tulee mieleen Ville Sievers, nimim. Futurage. Teki hiljattain omaan Fairlaneensa FE motin. Myös Niemensivun Seppo Porista osannee auttaa. Ja isolohkomiehet toki tietää lisää tekijöitä, nää FE miehet taitaa olla sellainen oma jaoksensa... Eiköhän ainakin Fastback pysty lisää tekijöitä nimeämään
Late

-84 Mustang SVO
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Mikä on sellanen kohtuullinen hinta mitä tollasen kasipadan
kunnostus TYÖSTÄ on syytä maksaa? Jos pata dynotetaan ja säädetään
käyntikuntoon asti ? Osathan maksaa mitä maksaa ja tartteee mitä tarttee
eli niistä on vaikee sanoo mitään.

Br, Ville
1967 custom nopsaperä työn alla...
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Pyydät useemman tarjouksen, siitä saa hyvän hintahaarukan.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Taitaa olla, että tuollaisesta on hieman vaikea antaa tarjousta ennen kuin näkee potilaan. Eikä tuollaista 428 möykkyä monessa paikassa jaksa käyttää.
Mutta jos kyseessä perus koneen kunnostus ja ns. kutittelu niin voi työsn osuus olla jossain 1-2 k€.
Mutta koko kustannus sattaa nousta tasolle 5-10 k€.

Esim. kun lähdetään tyhjästä lohkosta liikeelle niin minulla menee arviolta noin 50 -100 tuntia ennen kuin lohko on valmis kasattavaksi.
- esi mittaukset
- karkea puhdistu
- lohkon muutokset ym. työt
- koneistukset + pesut
- koekasauksia yleensä useampia (tarvittaessa korjauksia)
- mahdollinen kansitajojen oikaisu + pesu
- sisä pinnoitteet
- lopullinen puhdistus
- mitausten tarkasukset ja dokumentaatio
-> lohko valmis jatko kasaamiseen
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Joopa-joo, Olen ymmärtänyt että yksi tärkeähkö juttu on tuo tasapainotus joka maksannee kanssa +-400 ???
Koneistukset, laakerit , männänrenkaat ym ei liene kalliita - mites männät jos ne joutuu vaihtaa?
Mäntiä tietty on aika lailla monen laisia...

Olen jo tuohon ostellut peruskorjaus tarpeet(lue tiivistesarjan) ja alu kannet & venttiilit & nokka akselin
Nokka ketjun hammaspyörineen, alumiinisen vesipumpun 2*4 imusarjan ja uudet kaasarit ja HEI jakajan.
Samoin kun cantonin leveen öljypohjan roiskelevyn ja suuritilavuisen öljypumpun. Eli kaiken kaikkiaan
hilut lohkon ympärille ;)

Eli onhan tuota rahaakin jo palnut ja vaikka alunperin ajattelin ite kasata niin on vaan alkanut mieltä painamaan
että ite tulee tehtyä sitten kaikki varmuuden vuoksi (eli mahdollisesti sitten likkaa) tai sitten jättää lohkon
"as is" mutta olen kääntymässä edelliseen - tämä taas johtaa siihen että teetän töitä ainakin tonnilla +
kaneistukset ja puuttuvat osat...

No Juttelin tästä jo parin "kisakone" ihmisen kanssa ja hintaluokka lienee siinä 2000 + osat ja tarpeelliset koneistukset...
Tämä nyt on linjassa sen kanssa mitä tuossa kirjoittelitte (BTV - kiitos kommenteista) tulishan ainakin tyyni mieli ja
sais nostaa koneen vaan nokalle murehtimatta sen käymisestä...
1967 custom nopsaperä työn alla...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

vaarni kirjoitti:
No Juttelin tästä jo parin "kisakone" ihmisen kanssa ja hintaluokka lienee siinä 2000 + osat ja tarpeelliset koneistukset...
Tämä nyt on linjassa sen kanssa mitä tuossa kirjoittelitte (BTV - kiitos kommenteista) tulishan ainakin tyyni mieli ja
sais nostaa koneen vaan nokalle murehtimatta sen käymisestä...
Nyt sitten tarkkana. Kisakoneihmiset ja 428 SCJ FE epäonnistui kunnolla. Kisakoneihmunen voi osata koota gm 350cid hyvin toimivaksi ja tehokkaaksi. Ford FE:tä jos ei ikinä ole nähnyt niin ennenaikainen koneen keulalta nosto on odottamassa. Nähty nyt muutaman kerran.

Sitten vaan tarkkaan mietintään kenelle homman ulkoistaa. Edeltävien lisäksi homma onnistuu HiCar Helsinki ja esim. Leppästen toimesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Mikä tossa FE:ssä on niin ihmeellistä ettei kaikki sitä osaa noista mosamiehistä tehdä?
Olen ymmärtänyt että kasatessa pari pikku asiaa tulee "fiksata" 1) öljy kanava tuolta pumpulta filsulle suurentaa
ja 2) lähtö avartaa, 3) yläkertaan tulevan öljyn määrä pitää rajoittaa holkilla jottei alakerta mee kuivaksi ja 4) päälaakereiden oljyreijät
kohdistaa ja tarvittaessa avartaa laakereissa jotta varmistetaan öljyn saanti alakerrassa.

Nämä ja sitten öljytilan kasvatus lienee ne "jutut" jotka ihan noin tarkkaan muuhun kasaustyöhön
kun yhdistää niin eikös noilla pitäs FE saada toimimaan ja pysymäänkin kasassa?

Neuvokaa tyhmempää ;)

Br, Ville
1967 custom nopsaperä työn alla...
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

niin vielä siis kertaukseksi jos yleisesti ajateltuna FE:n huonomaineista öljynsaantia lähdetään korjaamaan suurempitehoisella öljypumpulla - siis mikä on hyvin luonnollista jätetään korjaamatta nuo kaksi pikku juttua eli rajaamatta sen kaiken öljyn valuminen yläkertaan ja toisekseen ei korjata öljyn määrää eli suurenneta öljytilavuutta pannussa (joka on alunperin vähän nafti) niin lopputulos on päinvastainen eli suurella teholla pumpataan se vähäinen öljy koneen yläkertaan ja uusi hieno öljypumppu hörppii "tyhjää" ja siinä se...
1967 custom nopsaperä työn alla...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

vaarni kirjoitti:Mikä tossa FE:ssä on niin ihmeellistä ettei kaikki sitä osaa noista mosamiehistä tehdä?

Br, Ville
Kysy niiltä mosamiehiltä että montako foordia ne on tehnyt. Kun on tehnyt yhden SBC:n onnistuneesti, niillä tiedoilla voi tehdä sata SBC:stä lisää sen kummempia ihmettelemättä. Kun on tehnyt yhden foordin onnistuneesti, voi tehdä ihan samanlaisen foordin samoilla osilla onnistuneesti. Foordi teki muutoksia lennosta; eli saman moottoriperheen sisällä ihmeellisiä eroja ja siitä vaan uutta tasapainostusta ja keinuvippojen idea vaihtuu täysin ja monta kertaa, valun paksuus onkin ohuempi, dekkikorkeus on pari vuotta yksi, sitten toinen, eri vuosien männät ei sovi toisiin vuosiin. FE:tä en edes tunne muuta kuin maailmassa on varmasti useampi kuin yksi amerikan mosamiehen (SBC) tekemä 390->410 stroukkaus, joka ei jostain syystä ole toiminut, vaikka ihan hyvinhän se kampiakseli sinne sopi, samanpaksuiset kaulatkin oli. Kysy niiltä mosamiehiltä tietääkö ne mikä ero on 360 FE:llä ja 361 FT:llä, jos tietää, niin se on jo alku. No offence ketään mosamiestä vastaan.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

FE on normaalia haastavampi moottori rakentaa / rempata.
En suosittele ensikertalaiselle...ota yhteyttä jos haluat asiassa lisätietoja.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Moi,

onko kellään kokemusta Kingssin laakereista?
Kingssin laakerisarjat :
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /make/ford
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /make/ford
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /make/ford

Jenkkifoorumeilla on noita kingssin laakereita kehuttu mutta en tsitte tiiä?
Näitä on alumperin kai tehty johonkin chevyyn tms ja sieltä kehut lähinnä.
nyt saa voorttiin kanssa...

toinen vaihtoehto on ostaa trimetalliset mutta ne kai on ronkeleita lian suhteen - muuten kai kestävämmät...

-Ville
1967 custom nopsaperä työn alla...
temi 300
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Maalis 2006, 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja temi 300 »

mulla on juuri Fen kasaus työnalla.
Koneistettiin pitäjänmäellä hinta oli kakkine kuluineen 1800€
venttillien hoonaus , ohjureiden uusiminen ja kannen oikaisut
poraus ylikokoon, kampien särötarkastus ja pulttien asennus ja kampiakselin kiilloitus.
Uusien venttiilien ja jousien asennus.
Moottoriin ei juuri saa osia täältä kotimaasta.
Lähes kaikki on tilaustavaraa.
Ainakin kannattaa vaihtaa työntötangot ja öljypumpun varsi vahvemmiksi, highflow öljypumppu ja vasipumppu, öljypohjaan loiskelevy ja ainakin litra enemmän oljyä.
Purin itse ja ainon kasata myös itse. ei ole maailman vaikein homma.
Siihen köytyy videot youtunesta ja kirja myös.
Hinta tulee ehkä olemaan noin 3-4 tonnia riippuu käytätkö omat kannet ja imusarjat ja teet työt itse.
Suosittelen ainakin imusarjan vaihtanista noin 500€, oma on liian painava.
itselläni on GT pakosarjat, joten en vaihda niitä
Multa löytyy jotain osia uusia ja vanhoja jos tarvitset
Temi
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

Litrateho jäännee sinne 75 pintaan ainakin suunnitelmien mukaan,
joten kaippa sitten noi alumiinipohjaset on oikee valinta.
Tuo kingssin silikoni pitoinen seos ilmeisesti vielä lisää tehin kestoa ja pitää
noitten paksujen pehmeiden osien ansiosta tuon liankestonkin hyvänä.

Niin ja sisarsivustolta jenkkilästä löytyi theeadi:
http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8 ... rings.html

eli kaippa laitan noi Kingssin laakerit tilaukseen...
1967 custom nopsaperä työn alla...
vaarni
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 10:54
Auto: 1967 Ford Mustang Fastback

Re: 428 moottorin läpikäynti ja kasaus?

Viesti Kirjoittaja vaarni »

temi 300 kirjoitti:mulla on juuri Fen kasaus työnalla.
Koneistettiin pitäjänmäellä hinta oli kakkine kuluineen 1800€
venttillien hoonaus , ohjureiden uusiminen ja kannen oikaisut
poraus ylikokoon, kampien särötarkastus ja pulttien asennus ja kampiakselin kiilloitus.
Uusien venttiilien ja jousien asennus.
Moottoriin ei juuri saa osia täältä kotimaasta.
Lähes kaikki on tilaustavaraa.
Ainakin kannattaa vaihtaa työntötangot ja öljypumpun varsi vahvemmiksi, highflow öljypumppu ja vasipumppu, öljypohjaan loiskelevy ja ainakin litra enemmän oljyä.
Purin itse ja ainon kasata myös itse. ei ole maailman vaikein homma.
Siihen köytyy videot youtunesta ja kirja myös.
Hinta tulee ehkä olemaan noin 3-4 tonnia riippuu käytätkö omat kannet ja imusarjat ja teet työt itse.
Suosittelen ainakin imusarjan vaihtanista noin 500€, oma on liian painava.
itselläni on GT pakosarjat, joten en vaihda niitä
Multa löytyy jotain osia uusia ja vanhoja jos tarvitset
No mulla on uudet alukannet jo tuolla Hagan Villellä duunattavana eli kansitöitä ei tartte enää väkerrellä
Samoin kuin imusarja joka on jo hyllyssä 2*4 kurkkunen sellanen. ja täyspitkät peltisarjat... Samoin
alumiininen suurempitehoinen vesipumppu - Kaikenkaikkiaan painoa vähennee sellaset 150 paunaa pois...
Kone tulee painamaan sellasen 500 paunaa - pikkulohkon verran - no lähelle...

Malloryn uusi öljypumppu (suuritehoinen) on jo hyllyssä täytyy puratessa kattoo oliko tossa 428:ssa
jo paksumpi akseli tonne pumpulle jos ei niin vaihtoon menee. Samoin kunhan saan tönärit ulos mosasta
niin mittailen ja tilailen uudet. Meinasin ostaa nostaja koneiston uuden kanssa. Niin ja cantonin öljypohja
on kanssa hyllyssä sellanen t mallinen... pari litraa lisää tilavuutta (kai)

Tosiaan Kingssin laakerit laitan tilukseen ja vielä pitää kattoo noi renkaat. Tämä siis kaikki jos sylintereitä
ei tartte ruveta poraileen - eli mäntiä vaihtaa. Jos ne menee vaihtoon olen miettinyt stroukkerisetin ostoa
(kiitos vinkistä - tiedät kyllä ketä tarkoitan)... tonnin lisäinvestoinnilla tulee kun männät yksin maksais about
500 iiroa...

Ei tästä lystistä kyllä alle 5k pääse vaikka päällään seisois...
1967 custom nopsaperä työn alla...
Vastaa Viestiin