Kytkinremontti menossa Earlyyn (289, manuaali toploader) ja uuden kytkinpaketin mukana tuli originaalin oloinen messinkinen(?) silmälaakeri (pilot bushing). Kysymys kuuluukin, että tuleeko tätä laakeria (tai vaihdelaatikon akselia) voidella millään? Jos kyllä, millä rasvalla? Jos ei, miksi ei?
Aiheesta näkyy olevan monenlaista mielipidettä ulkomaisilla sivuilla.
Messinkisen silmälaakerin voitelu
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Messinkisen silmälaakerin voitelu
Pronssipusla kannattaa imeyttää öljyllä ennen asennusta.
Esim. startin puslasta tulee öljy läpi helposti, kun sen laittaa öljyä täyteen etusormen ja peukalon väliin ja hetken puristaa. Vanhat miehet sano, että sitten vasta kestää.
Toimisikohan tuossa isommassa puslassa pelkkä liotus...
Esim. startin puslasta tulee öljy läpi helposti, kun sen laittaa öljyä täyteen etusormen ja peukalon väliin ja hetken puristaa. Vanhat miehet sano, että sitten vasta kestää.
Toimisikohan tuossa isommassa puslassa pelkkä liotus...
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
-
- Tulokas
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24 Helmi 2015, 07:55
- Auto: 1966 Ford Mustang HT 289cid 3v manuaali. Musta väriltään.
Re: Messinkisen silmälaakerin voitelu
Kiitokset loistavista neuvoista! Tarkemmalla tutkimisella selvisi että kyllähän se tuommoinen huokoinen sintraamalla valmistettu laakeri se on.
Mutta jos joku on aikeissa rasvata valamalla valmistettua pronssista silmälaakeria, niin MoS2 rasvaa siihen ei kannattaisi laittaa. Luotettavan oloisessa lähteessä kerrottiin, että ajan myötä laakerin pintaan muodostuun kuparisulfidia, mikä nopeuttaa laakerin kulumista.
Mutta jos joku on aikeissa rasvata valamalla valmistettua pronssista silmälaakeria, niin MoS2 rasvaa siihen ei kannattaisi laittaa. Luotettavan oloisessa lähteessä kerrottiin, että ajan myötä laakerin pintaan muodostuun kuparisulfidia, mikä nopeuttaa laakerin kulumista.