Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Moro tasapuolisesti.
Itse päädyin myös tähän massausversioon, mene ja tiedä sitten....
Onko kukaan asennuttanut "sisälokkareita" Mustangiin ja mikä on mielestänne asian tarpeellisuus?(mulla s 197 korimalli)
Autolla kyllä ajetaan sulan aikaan kelissä kuin kelissä ja ainakin Anopin luokse mennessä myös hiekkateitä.
-heikkirh
Omasta mielestä se on vähän siitä kiinni että kuinka usein viittii pestä pyöränkotelot. Toisaalta jos ja kun kiviä lentää niin ne sisälokarit suojaa, mut ei nekään paljoa sitä putsauksen tarpeellisuutta vähennä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Antakaapas asiasta tietävät hyviä neuvoja miten Mustangin alusta olisi hyvä maalata. Tarkoitus on putsata pintaruosteinen alusta pikkuhiljaa ja pysäyttää ruostuminen. Pintakäsittely tapahtuu pensselillä, koska tallissa ei ole mahdollisuutta käyttää ruiskuja. En halua maksaa maltaita alan ammattilaiselle enkä halua mitään pensselillä tapahtuvaa maalausta kyseenalaistavia vastauksia. Tarkoitus ei ole tehdä näyttelykelpoista alustaa, vaan päämäärä on puhtaasti käytännöllinen = estää ruosteen leviäminen. Siis millä aineilla puhtaalle pellille putsattu alusta pitäisi käsitellä? Kyseessä on -73 mallinen auto, joka on liikenteessä vain aurinkoisina kesäpäivinä.
Käytin Hammeriten perus metallinsuoja-purkkimaalia. Suoraan pellin- tai vanhan maalin päälle. Kesäauto ja talvisäilytys lämpimässä tallissa. En laittanut mihinkään edes mitään kiveniskumassoja päälle.
starsky kirjoitti:Käytin Hammeriten perus metallinsuoja-purkkimaalia. Suoraan pellin- tai vanhan maalin päälle. Kesäauto ja talvisäilytys lämpimässä tallissa. En laittanut mihinkään edes mitään kiveniskumassoja päälle.
Hammerite sisältää silikonia, joten sen päälle ei sitten maalata myöhemmin oikein millään.
Oon nyt harrastannu tota vanhojen maalien ja ruostetököttien kaapimista alustasta ja takapyörien koteloista jossa mömmöja oli varmaan 1-1,5 senttiä,jotka oli jo osittain halennu ja kosteus oli mennyt niiden alle muhimaan.Kallistun myös siihen että hyvä pohjamaali ja sitten pinnalle sopiva pintamaali.Ite laitoin takapyörien koteloihin eilen just inerta5:ta,kuivukoot nyt ja sitten pintamaali. kesäautohan tuo on.Onneks kerrosten alta ei löytyny mitään kivoja ylläreitä niiku pelkäsin.Samoin pohjan kaa,mut sieltä sitten löytykin edellisen sankarin "hienoja hitsauksia" joita olikin peitelty massoilla,eli mätetty vaan peltiä pellin päälle ja hitsattu uusi pellin palanen ja jätetty vanha ruostunu ja reikänen peltipaikalleen,normi paikasta eli kuskin a pelkääjän jalkatilan kohalta.No täytyy nekin korjata, mut jääpi varmaan ens talven pojektiksi.No ompahan sittenkin tekemistä.Näkee ainaskin helpommin tulevat vauriot kun ei oo tonnitolkulla kaikenlaista kamaa päällekkäin,
Mites tuo POR 15... tarkotus ois siistiä Mustin pohjaa, esim hioa rumat hitsaussaumat sileiksi ja niihin maalailla POR 15 rust preventive:llä. Tartteeko metallille hiottuja saumoja käsitellä mitenkään ennen tuon tökötin laittamista, riittääkö esim joku rasvanpoisto spray ja sitten sudilla vaan POR pintaan?
Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle. Huomaa myös kilpa-auton runkoaisojen yhdistäjät.
Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Practical Classics testasi muutaman viikon suolavesisuihkulla tms. noita suoja-aineita kymmenkunta vuotta sitten ja Dinitrol oli voittaja sekä massassa että kotelosuojassa.
Mexico65 kirjoitti:Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle.
Niin no, jos pysyy valkoisten viivojen välissä. Mutta me muut, kun ei osata jarruttaa, niin saattaa, jossei nyt usein niin joskus käydä.
Mulla on köyhän miehen versio: Rostex pensselillä 5 kerrosta, Dinitrol alustamassa myös pensselillä 2 kerrosta. Katotaan kestääkö, kesällähän tuolla vaan tulee ajeltua ja hiekkatiellä jonkin verran.
Mexico65 kirjoitti:Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle. Huomaa myös kilpa-auton runkoaisojen yhdistäjät.
Tuollainen vaalea väri auttaa kyllä näkemään paremmin. Silti tuosta kuvasta on vaikea yhdistäjiä löytää. Veikkaan, että menevät tuossa kynnyskotelon vieressä ?
Omaan projektiin tulee taas epoksi + 2k-pintamaali + kiveniskumassaa pyöränkoteloihin (ajan myös hiekalla).
En tiedä onko tämäkään oikea tapa, mutta näin suositeltiin ja näin suositteli maalarikin. Eli: tiivistemassat, ruosteenesto-/happomaali, pohja- ja pintamaali ja lopuks kiveniskumassa. Uskoisin että tuolla tavalla kestää omat ajoni.
hapot
väriä päälle
massat
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
ak72 kirjoitti:Mites tuo POR 15... tarkotus ois siistiä Mustin pohjaa, esim hioa rumat hitsaussaumat sileiksi ja niihin maalailla POR 15 rust preventive:llä. Tartteeko metallille hiottuja saumoja käsitellä mitenkään ennen tuon tökötin laittamista, riittääkö esim joku rasvanpoisto spray ja sitten sudilla vaan POR pintaan?
Itse käyttänyt tuota PORria. Rasvat pois ja sudilla pintaan, kahdesti, ohjeen mukaan. Tasottuu nätisiti.