Keskustelua moottorin huohotuksesta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Mullakaan ei varmaa tietoa, mutta veikkaus on ettei vähäpäästöinen saa huohottaa ulkoilmaan mitään, vaan huohotusjärjestelmän pitää olla sellainen, että huohotuskaasut palaa moottorissa ja poistuu katalysaattorien kautta. Tai oikeestaan tää ei oo veikkaus vaan melko vahva mielipide.
Voi toki mennä läpi, mutta tarkka leimamies voi puuttua asiaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Yrittänyttä ei laiteta. Konttorille vaan!! Kyllä se katsuri suunsa avaa, jos on tarvetta :peukku: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Homer65 kirjoitti:Yrittänyttä ei laiteta. Konttorille vaan!! Kyllä se katsuri suunsa avaa, jos on tarvetta :peukku: .
Samaa mieltä!
Turha näitä autoja on täällä palstalla katsastaa kun leima ei kuitenkaan paperiin tipu.

Paras apu ja oikeat vastaukset löytyy usein (ei aina) kontorilta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Mexico65 kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Yrittänyttä ei laiteta. Konttorille vaan!! Kyllä se katsuri suunsa avaa, jos on tarvetta :peukku: .
Samaa mieltä!
Turha näitä autoja on täällä palstalla katsastaa kun leima ei kuitenkaan paperiin tipu.

Paras apu ja oikeat vastaukset löytyy usein (ei aina) kontorilta.
Nimenomaan jos joku asia askarruttaa, kannattaa aina käydä kysymässä siltä konttorilta mielipide jonne aiot autosi viedä. Hajontaa näissäkin asioissa on kumminkin aika paljon.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos oikein askarruttaa, niin katsastukseen oikea korkki tai sitten tuo sihti piiloon esim. paukkupullon tms. korkin sisään.

Saavutetaanko tuolla ulkoilmaan huohotuksella jotakin etua, jos moottori on alunperin suunniteltu "suljetuksi"?
Hienoltahan tuollainen sihti näyttää, mutta voiko se sotkea jotenkin moottorin toimintaa vaikka antamalla lisäilmaa koneen läpi suoraan imusarjaan.
Vai onko tuossa takaisku, ettei päästä koneeseen päin?
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Kysyin tutulta katsastusinssiltä tuosta huohotin jutusta, jo ei se huohotuksen muutos näy päällepäin selvästi ei niihi puututa. Mytta jos tuollaset tötteröt törröttä vähäpäästösessä voi tulla uusinta käynti. Eihä ruisku moottoreissa ole mitään tarvetta ojata huohotusta ulos, kaasari vehkeissä kuuma huohotus sotkee kylläkin toimintaa omallatapaa. Sen kyllä saa muutettua niin että rakentaa välijäähdyttime huohoti linjaan pieni alumiini kenno jäähdyttää huohotukse sopivan viileäksi ekä sotke seoksi siten.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Vähäpäästöisen auton moottorin huohotus suoraan ilmaan.

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Kiitoksia kommenteista. Täytyy miettiä miten tuon huohotuksen toteutan.

Koneeseen on tulossa pieni muutos mikä vaatii vakio systeemin muuttamista vähän toisenlaiseksi. :devilhehe:
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Huohotinkorkki on pahasti öljyinen ja karstaa täynnä, joten lepäilee nyt bensassa.
Mitenkäs takaisinlaitto? Riittävän monta huuhtelua vai monta päivää haihduttelua?
Pelottaa, että leimahtaa tuleen kun sen takaisin asentaa...
Onko jollakin kokemusta?
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Ok, bensaa mulle suositeltiin. Paljon sieltä on jo nyt tavaraa ulos tullut,
Pitää seurata...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja starsky »

Onko toisessa venttiilikopassa PCV-venttiili ja siitä alipaineletku imusarjaan? Ajattelin tässä vaan, että se toisen puolen venttiilikopan venttiili on vaan sisäänmenevälle ilmalle ja rauhallisessa ajossa ei pitäisi paljoa likaantua/karstaantua, koska sen kautta menee oikeastaan vain ilmaa sisäänpäin.

Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä-viestiketjussa on aika paljon asiasta.
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Juuri näin on. Se, miksi tuota korkkia rupesin pudistelemaan on se, että vaikka stefat on vaihdettu ja tiivisteetkin pitäisi olla kunnossa, puskee auto kuumana ajon jälkeen öljyä alle. Kun asiaa selvittelin myös itseäni viisaammilta epäiltiin syyksi sitä, ettei ilmaa mene riittävästi sisään ja siksi paineet nousisi liikaa. se, mitä sinne lasipurkin pohjalle tulee, näyttäisi olevan hiekkaa tms. moskaa. Mulle nää jutut on aina uusia, joten luotan viisaampiin. Tuskin tuo puhdistaminen ainakaan haittaa.
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Selvennetääs epäselvää tekstiä. Siis huohotinkorkki on tukossa ja venttiilikopille ei mene riittävästi ilmaa sisään. Kun tuo korkki on nyt likoamassa bensan seassa, tulee sen lasipurkin pohjalle hiekkaa (ilmasta sinne korkkiin imeytynyttä hiekkapölyä) tai muuta höttöä. Muita, mm. Jenkkiforumeita lueskellessa, ymmärsin, että tuo huono ilman saanti voi olla yksi öljyvuotoa lisäävä tekijä. Näin mulle kerrottiin myös US partsissa ja parin harrastajan suulla. Ei ne pienet vuodot muuten vakavia ole, mutta loppukesästä taloyhtiön pihan halki kulkee jo melkoinen musta öljyvana :lol:
Avatar
Salmja1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Touko 2014, 17:20
Auto: 1965 HT 289 GT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja Salmja1 »

Nyt tuo korkki on putsattuna takaisin paikallaan ja ainakin korvakuulemalla tyhjäkäynti olis parempaa.
Ajolenkin jälkeen tiputtelee edelleen öljyä, mutta ei ehkä ihan niin paljoa. Tuo poistoputki on vedetty kaasarille toisesta kopasta. Täytyy sekin tsekata, mutta kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa siltä osin.
Se korkin kaulan sisällä oleva teräsverkko oli todella tukossa. Saippuapesu auttoi ja sen verkon sai vedettyä ulos ja rullattua auki pesua varten.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Onko kukaan hommannu piristettyyn moottoriin tämmöstä PCV härpäkettä:

http://mewagner.com/?p=444

Kehuvat paljon että kätevä tuolla säätää PCV toimimaan juuri oikealla tavalla kun muutetussa moottorissa vakio PCV venttiili ei yleensä toimi oikein.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Huohotin asiaa

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu muistan kuvan, mulla on lisäksi systeemissä Moroson öljynerotus säiliö, siinä on kätevä venttiili mistä saa loroteltua kerääntyneet nesteet.

Tuollainen:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Vastaa Viestiin