pokkus kirjoitti:Onko kenelläkään suosituksia pk-seudulla hyvista firmoista, jotka tekevät muutostöitä? Tarvitsisi meistää runkonumero sekä asentaa takasumuvalo sekä sivusuuntavalot.
Mustang oli viikonlopun yli vaadittujen muutostöiden työn alla
California Customs nimisessä firmassa. Autoon siis laitettiin sivupeilien alapintaan sivusuuntavalot, takasumuvalo sekä rekisterikilpi eteen. Lisäksi konehuoneeseen meistettiin runkonumero. Muutostöiden työnjälki oli hyvä eli itse työssä ei ollut valittamista, mutta muuten palvelussa oli aika paljonkin toivomisen varaa.
Puhelimessa hinnaksi luvattiin suullisesti tietty summa ja tämän perusteella lupasin teetättää työt kyseisessä firmassa. Samaan aikaan puhelimessa sovittiin töille huoltoaika parin viikon päähän. Pari päivää ennen sovittua päivää ilmoitetaan, että hinta olikin veroton eli ilman alvia. Tässä vaiheessa itselle olikin jo liian myöhäistä enää lähteä etsimään toista tekijää, koska katsastuksen antama kuukauden takaraja alkoi jo häämöttää. Ei siis auttanut kuin kaivaa kuvetta verojen verran lisää ja purra hammasta.
Hintakysymys oli kuitenkin vielä hyväksyttävissä, koska olisin voinut itse peruuttaa ajan. Ikävämpi homma oli se, että autolla oli ajettu luvatta noin 25km huollon aikana. Otin kuvan mittarista, kun jätin auton parkkiin ennen huoltoa. Ei nimittäin ole eka kerta kun autoon on huollossa tullut yllättäen lisää kilsoja mittariin. Sen lisäksi, etten ollut antanut lupaa ajoon, niin muuttoautolla on myös laitonta ajaa ellei minä tai vaimo ole mukana kyydissä. Tätäkään ei tiedetty...
Mainitsin toki asiasta autoa hakiessa ja sitten alkoi meriselitykset kuinka autoa oli käytetty pesussa ja käyty näyttämässä jollekin kaverille. Joo, tiesin kyllä, että auto pestään, mutta en missään vaiheessa antanut sitä lähteä viemään pesuun jonnekin kymmenen kilsan päähän. Luulin, että auto pestään huollon pihassa. Kuulemma mitään hupiajelua ei oltu ajettu, mutta jättäessäni auton huoltoon ajotietokone näytti ~9 litran keskikulutusta. Heti huollon jälkeen tankkauksesta mitattu kulutus oli lähes 3 litraa enemmän eli ei sillä ihan keveällä kengällä ole ajettu... No kyllä 25 kilsan aikana ennättääkin jo hiukan happea antaa.
Selityksiä en toki uskonut eikä ne olleet mitenkään uskottavia muutenkaan. Kahteen kertaan annoin mahdollisuuden kertoa rehellisen syyn lisäkilometreille. Sitä en kuitenkaan saanut, joten tässä rehellinen arvostelu vastaavasti. Rehellinen myöntäminen olisi sekin ollut monta kertaa parempi vaihtoehto kuin päin näköä valehtelu. Minkäänlaista sovittelua ei minulle ehdotettu, mutta pahoiteltiin kovasti tapahtunutta.
Kyllähän tästä aika paska maku jäi kokonaisuudessaan, vaikka työssä ei ollutkaan vikaa. Pistää vaan miettimään, että mitä porukalla oikein liikkuu päässä, kun tämmöistä tekee. Minusta on aika itsestäänselvyys, ettei asiakkaiden autoilla ajeta senttiäkään ylimääräistä ellei huolto sitä oikeasti vaadi. Yleensä vielä näiden hiukan "erikoisempien" autojen omistajat saattavat olla vähän tarkempiaan autojensa suhteen.
No tällä jatketaan ja seuraavaksi pitää käydä viemässä Musse uudestaan katsastusasemalle ja näyttämässä, että vaaditut työt on tehty.