Työkaluja
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Työkaluja
Varmaan toi kaveri joka Kaaralle noi työkalut hommas tekee sitä ihan oman leipätyönsä ohessa että hommailee maailmalta työkaluja.
Silloin niihin aina tulee viivettä kun ei ole ihan just oikeita kontakteja.
Harvemmin tulee noissa tavallisemmissa avaimissa kuuskulmaisia vastaa, räikkäavainta ja hylsyä nyt saa vaikka s-marketista. Mut täytyy kyl sanoo että komeet on kalut ja säilytyspussukka.
Silloin niihin aina tulee viivettä kun ei ole ihan just oikeita kontakteja.
Harvemmin tulee noissa tavallisemmissa avaimissa kuuskulmaisia vastaa, räikkäavainta ja hylsyä nyt saa vaikka s-marketista. Mut täytyy kyl sanoo että komeet on kalut ja säilytyspussukka.
Re: Työkaluja
Mullakin on setti Gearwrenchin avaimia himassa mutta tavallisemmat eli ne räikkälenkit. Senverran hyvä hinta-laatusuhde, että oli pakko hommata viime vai edellisenä kesänä. Yhtään en vielä ole saanut rikki.
EDIT, nappasin kuvan. Niitä kai ei voi olla liikaa työkaluketjussa?

EDIT, nappasin kuvan. Niitä kai ei voi olla liikaa työkaluketjussa?


Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluja
Työkaluja ei voi koskaan olla liikaa, mulla on varmaa menny enemmän rahaa niihin kun autoon tässä viiden vuoden aikana...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluja
Ja pahimpia noiden tuumasten pulttien kanssa pelatessa on nuo MTX 12 kulmaset hylsyt ja lenkit. Millisten kanssa lähes ok että joka toinen ei sovi mutta tuumaset menee äkkiä pilalle kun on väljää.
Sitä oon kovasti ihmetelly, kun nuo MTX avaimet on tosiaan niinkun millinen ja tuumanen limittäin, niin kuinka hemmetissä ne mahtuu 12 kulmaseen milliseen kantaan, kun se tuumanen osa ei mahu milliseen 6 kulmaseen?
Kyllähän kaara saisit tehtyä sellasesta jatkovartisesta sorvilla ja jyrsimellä tiheepykäläisemmän, tai sit pitää kehitellä momenttiavaimen tapaan lukittava portaaton jatko.
Sitä oon kovasti ihmetelly, kun nuo MTX avaimet on tosiaan niinkun millinen ja tuumanen limittäin, niin kuinka hemmetissä ne mahtuu 12 kulmaseen milliseen kantaan, kun se tuumanen osa ei mahu milliseen 6 kulmaseen?
Kyllähän kaara saisit tehtyä sellasesta jatkovartisesta sorvilla ja jyrsimellä tiheepykäläisemmän, tai sit pitää kehitellä momenttiavaimen tapaan lukittava portaaton jatko.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Työkaluja
Mulla on jonkun firman tekemä säädettävä jatkovarsi, 6-kulmainen varsi ja kuulalukitus kauluksella. Pysyy siinä kohdassa kuin valitsee. Vääntiö 0n 3/8, voi olla ampron tekemä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Työkaluja
Räikkälenkit ovat puhtaasti mukavuustekijä, ne on niin isoja ettei tosiaan ole asiaa ahtaisiin paikkoihin.kaara91 kirjoitti:Toi räikkälenkki on hyvä, mutta se ei mahdu joka paikkaan.
Jenkkikiintolenkeissä (mm. S-O, Mac) on mielestäni semmonen hyvä juttu, että niitä on saatavina pidempinä malleina, kun eurot (mm. Hazet, Stahlwille, Gedore, Facom, Beta) suosivat lyhyempiä avaimia. Välillä on kiva, kun rystyset eivät ole siellä romujen joukossa ja tulee tilanteita, joissa käsi ei edes mahdu väliin ja lyhyt avain ei yletä. Yritä siinä sitten sormenpäillä vääntää ja aina välillä poimia sitä avainta lattialta sen lipsahdettua. Tokihan voi yrittää lenkkikikkaa (2 avainta yhteen) mutta eihän semmosta nyt kukaan?

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Työkaluja
Täytyy kyllä myöntää, että 80-luvulla noi sun kuvan kamat olis olleet mulle miltei luksusta.
Mä sain kaverilta jonkun sen tyttöystävän sukulaisen ruosteiset perintöhylsyt ja lenkkiavaimet (siltä kuuluisimmalta valmistajalta: Chrome Vanadium). Siis todella karseet kamat, joista kaikki kulmat jo kuluneet ja ruosteen peitossa. Ja niillä tuli eka Vette silloin jumpattua, kun paremmasta ei ollut tietoa. Ihmettelen, että miten mikään onnistui.
Ehkä juuri siitä syystä, nykyään kamat on niin hyvää, kuin vaan raaskii ja koitan pitää ne puhtaina ja jonkinmoisessa järjestyksessäkin.

Ehkä juuri siitä syystä, nykyään kamat on niin hyvää, kuin vaan raaskii ja koitan pitää ne puhtaina ja jonkinmoisessa järjestyksessäkin.
Viimeksi muokannut ToniH, 15 Elo 2017, 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Työkaluja
Toi 10-16" jatko taitaa olla sama kuin tämä kotomaasta löytyvä: IKH:n jatko
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Työkaluja
Kaippa tänne saa lisäillä omiakin luomuksia.
Tuommosen "akselikevennin" hässäkkän rakentelu öljymonttuun ois käynnissä, vielä siis kesken mutta valmistuu sitä mukaan kun saa kokeiltua ja visioitua lisää. Palkki on 150x150 putkipalkkia 6mm seinämällä. Sisällä 2t pullotunkki koska isomman kanssa ois tullut korkeussuunnassa ahdasta. Sitten säätöpukit on 30mm trapetsitankoa jonka mutteri hitsattu palkkiin kiinni. Tunkin pumppuaisan vielä väänsin 20mm harjateräksestä että saa maksimi vääntötilan käyttöön. Ajatuksissa ois vielä ainakin maalata toi ja mahdollisesti trapetsien alapäähän joku pyöritystä helpottava ratkaisu.

Tuommosen "akselikevennin" hässäkkän rakentelu öljymonttuun ois käynnissä, vielä siis kesken mutta valmistuu sitä mukaan kun saa kokeiltua ja visioitua lisää. Palkki on 150x150 putkipalkkia 6mm seinämällä. Sisällä 2t pullotunkki koska isomman kanssa ois tullut korkeussuunnassa ahdasta. Sitten säätöpukit on 30mm trapetsitankoa jonka mutteri hitsattu palkkiin kiinni. Tunkin pumppuaisan vielä väänsin 20mm harjateräksestä että saa maksimi vääntötilan käyttöön. Ajatuksissa ois vielä ainakin maalata toi ja mahdollisesti trapetsien alapäähän joku pyöritystä helpottava ratkaisu.
-97 4.6 2v
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluja
Tottakai omia patentteja saa laittaa ja tuohan on fiksun oloinen kyhäelmä. Itsellä on samanlainen monttu ja olen käyttänyt nostotyökaluna montussa olevaa vaihdelaatikkonostinta. Lisään tuon sinun idean omalle (loputtomalle) rakentelulistalleni.
- JuhoH
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
- Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
- Paikkakunta: Juankoski
Re: Työkaluja
Laitetaas vaikka tänne osioon kyselyä kun kehtaa uuttakaan alottaa. Rakentelen tossa pienehköä nauhahiomakonett. 2.2kw 2840rpm moottori ja 75*1600mm nauhalla. IKH myy kyseistä moottoria reilulla satasella... siitä se idea sitten lähti.
Yritän tässä arvuutella sopivaa kiristintä laitokseen...
Laskeskelin että moottorin momentti aiheuttaa maksimissaan suunnilleen karkeasti ehkä noin 8kg vetoa nauhaan ennen kuin hyytyy. Voi tämäkin olla jo ihan pielessä..
no kuitenkin, ainakin yli sen 8kg voima pitää kiristimessä olla, mutta kuitenkin haluan pystyä vaihtamaan nauhan ilman mitään vipuja tms vaan käsin puristamalla kiristin kasaan.
Voiskohan noin 200N kieppeillä oleva kaasujousi olla soveltuva?
Suunnitelmissa jousi tulisi koneen rungon sisään. Runko on 80x80 putkipalkki ja sisemmästä putkesta jyrsin sivut, niin saan mahdollisimman tarkan istuvuuden.
Kuvassa alustava luonnostelu koneesta. Edit: Jalusta tulee jälkikäteen suunnitelmiin... tarkoitus pystyä kääntämään vähä jokasuuntaan.
EDien edit: Kaipa tässä pitäisi laskea se voima millä teräs-paperi kitkakerroin pystyy välittämään tarvittavan voiman vetopyörältä
JA näin kun siirryttiin enklannin puolelle, löytyi tietoa että 20-25lbs/belt inch. elikkä karkeat 10kg/25mm. -->30kg voimaa tälle laitteella. edelleen pitää tutkia soveltuuko kaasujousi käytetteväksi.
No tämä meni nyt tämmöseks itsepuheluksi mutta soveltuu ilmeisen hyvin. Jätän viestin näkyviin jos tuo kuva herättäisi jotain ajatuksia itse suunnitelmasta.
Yritän tässä arvuutella sopivaa kiristintä laitokseen...
Laskeskelin että moottorin momentti aiheuttaa maksimissaan suunnilleen karkeasti ehkä noin 8kg vetoa nauhaan ennen kuin hyytyy. Voi tämäkin olla jo ihan pielessä..
no kuitenkin, ainakin yli sen 8kg voima pitää kiristimessä olla, mutta kuitenkin haluan pystyä vaihtamaan nauhan ilman mitään vipuja tms vaan käsin puristamalla kiristin kasaan.
Voiskohan noin 200N kieppeillä oleva kaasujousi olla soveltuva?
Suunnitelmissa jousi tulisi koneen rungon sisään. Runko on 80x80 putkipalkki ja sisemmästä putkesta jyrsin sivut, niin saan mahdollisimman tarkan istuvuuden.
Kuvassa alustava luonnostelu koneesta. Edit: Jalusta tulee jälkikäteen suunnitelmiin... tarkoitus pystyä kääntämään vähä jokasuuntaan.
EDien edit: Kaipa tässä pitäisi laskea se voima millä teräs-paperi kitkakerroin pystyy välittämään tarvittavan voiman vetopyörältä

JA näin kun siirryttiin enklannin puolelle, löytyi tietoa että 20-25lbs/belt inch. elikkä karkeat 10kg/25mm. -->30kg voimaa tälle laitteella. edelleen pitää tutkia soveltuuko kaasujousi käytetteväksi.
No tämä meni nyt tämmöseks itsepuheluksi mutta soveltuu ilmeisen hyvin. Jätän viestin näkyviin jos tuo kuva herättäisi jotain ajatuksia itse suunnitelmasta.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluja
Kato, juho kerää noppia
koneensuunnittelun perusteet?
Joo aika kova hihnan nopeus tuolla tulee, mikäli noin meinasit. Mä oon pitäny kaasujousia aina vähän epäluotettavina, tekisin tuohon kierrejousella toimivan kiristimen, sekä vipusysteemin jolla sen hihnanvaihdon tekee alle minuutissa.

Joo aika kova hihnan nopeus tuolla tulee, mikäli noin meinasit. Mä oon pitäny kaasujousia aina vähän epäluotettavina, tekisin tuohon kierrejousella toimivan kiristimen, sekä vipusysteemin jolla sen hihnanvaihdon tekee alle minuutissa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- JuhoH
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
- Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
- Paikkakunta: Juankoski
Re: Työkaluja
En minä koulua sotke mukaan näihin rojekteihin. ihan omiin mieltekkoihin vaa 
Tokkopa tuo kaasujousi perus lämpimässä tilassa suojatun putken sisällä on sen epäluotettavampi kuin muutkaan rakennelmat. huomattavasti helpompi vain rakentaa, kun ei tarvitse ohjureita. muutin nauhan 75x2000 kokoon, ovat helpommin saatavilla ja halvempiakin.
Saa se nauha nopeus olla jopa 30m/s metallia hiodessa. Tulevaisuudessa tarkoitus laittaa taajuunmuuntaja kylkeen, niidenkin hinnat tulleet alas mukavasti.
Heitetäämpäs mukaan toinenkin käynnissä oleva työkalu projekti:
Tommosia tehtiin kaverin kanssa tuohon vaiheeseen. kasausta ja viimeistelyä oottavat vieläkin kun ei aikaa ole millään. mistä lie johtuu....

Tokkopa tuo kaasujousi perus lämpimässä tilassa suojatun putken sisällä on sen epäluotettavampi kuin muutkaan rakennelmat. huomattavasti helpompi vain rakentaa, kun ei tarvitse ohjureita. muutin nauhan 75x2000 kokoon, ovat helpommin saatavilla ja halvempiakin.
Saa se nauha nopeus olla jopa 30m/s metallia hiodessa. Tulevaisuudessa tarkoitus laittaa taajuunmuuntaja kylkeen, niidenkin hinnat tulleet alas mukavasti.
Heitetäämpäs mukaan toinenkin käynnissä oleva työkalu projekti:
Tommosia tehtiin kaverin kanssa tuohon vaiheeseen. kasausta ja viimeistelyä oottavat vieläkin kun ei aikaa ole millään. mistä lie johtuu....
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Työkaluja
Aina kannattaa sotkee vähän nii saa paremmin hupia ja noppia. Meillä oli viime vuonna tuo koneensuunnittelun perusteet ja suunnittelin siihen kans hiomakoneen. Teillä tosin eri opettaja...
Ootko laskenu nauhan nopeuden noilla kierroksilla? Muistelisin vähän että kierroksia ei loppupeleissä tarvitse paljoo tohon 30 m/s nauhan nopeuteen. Tai sit hommaat sen taajuusmuuttajan heti.
Ootko laskenu nauhan nopeuden noilla kierroksilla? Muistelisin vähän että kierroksia ei loppupeleissä tarvitse paljoo tohon 30 m/s nauhan nopeuteen. Tai sit hommaat sen taajuusmuuttajan heti.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- JuhoH
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
- Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
- Paikkakunta: Juankoski
Re: Työkaluja
Oon laskenu vaikka mitä. 26 m/s taitaa nykysellään tulla nopeutta, se taajuusmuuttaja tulee (jos tulee) lähinnä, että saan nopeuden paljon alemmaksi. Esimerkiksi puukonterien tai vaikkapa puun hiontaa varten hyödyllinen, mutta ne on toissijaisia, kunhan saa alkuun perus terästä hioskeltua.