SN95 5.0 '95 sammui, pyörittää muttei lupaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ToniH
Mega-addikti
Auto: Mustang GT 5.0 1995

SN95 5.0 '95 sammui, pyörittää muttei lupaa

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Moi taas,

Ei kesää ilman jumppaa ;) Kävin kaupoilla ulkoiluttamassa Mussea ('95) ja vikasta kaupasta lähtiessäni ja maantielle liittyessäni huomasin, että lämpömittari oli ennatyskorkealla eli siinä NORMAL -tekstin L-kirjaimen kohdalla muttei kuitenkaan punaisella. Säähän oli tämmönen 27-28°C varjossa. Ajelin rauhallista 80:ä ja pikkuhiljaa lämpömittari rupesi laskemaan ja ehtikin laskea jo tuonne M-kirjaimen vasempaan laitaan, kun kiekkamittari yhtäkkiä putosi nollaan ja ohjaus kävi raskaaksi. Ohjasin tien sivuun levikkeelle ja ihmettelemään. Kaikki näytti normaalilta eli suomeksi ei mitään ilmiselvää. Annoin hetken jäähtyä ja kokeilin: pyörittää muttei lupaa.

Seuraava vaihe olikin tämä:
Kuva

Himan pihassa vielä testasin samoin tuloksin. Ei varoitusvaloja ennen eikä jälkeen.

En nyt pääse puoleentoista viikkoon tätä varsinaisesti roplaamaan mutta hyviä ehdotuksia diagnotisointiin otetaan vastaan. 8)

Ite epäilen tässä kohtaa sytkää. Viime kesänähän oli sytkäongelmia ihan osien vanhenemisen takia ja vaihdoin autoon uuden tarvikejakajan, tarvikepuolan, Motorcraftin TFI:n, jakajan kannen ja pyörijän jne. Orkkisjakajan remppasin samalla Motorcraftin osilla ja pistin hyllyyn, joten ehkä kokeilen alkuunsa onko vika ehkä jakajassa.

EDIT: kävin vielä kokeilemassa kerran, kun auto on nyt täysin jäähtynyt. Sama meininki edelleen. Uutena huomiona, että bensapumppu pitää surahduksensa, kun virrat kääntää päälle.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
ToniH
Mega-addikti

Re: SN95 5.0 '95 sammui, pyörittää muttei lupaa

Kierroslukumittari putosi nollaan moottorin sammuessa vauhdissa.

Pip? Siis se anturi siinä pyörijän alla? Sehän mulla hajosi orkkisjakajasta viime kesänä ja tällä uudella jakajalla ei ole ajettu kuin ehkä tonni. Mutta, tarvikejakaja, joten laatu voi olla mitä vain.

Joo, pumppu surahtaa paineistaessaan bensarailit mutta, koska ei starttaa niin ei pidä sen enempää ääntä.

Täytyy ruveta tutkimaan, kun tulen takas reissusta.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
_artic77_
Hiljaisempi
Auto: Ford F-150 -02 Harley-Davidson Supercharged

Viesti Kirjoittaja _artic77_ »

Mulla kävi tällä viikolla ihan sama juttu eli sammui ajosta - pyörittää, bensanpaine ok, mutta ei vaan käynnisty.

Tässä on jotain ohjeita vianhakuun:
https://easyautodiagnostics.com/ford/4. ... le-tests-1

Tein kipinätestin ja kipinähän sieltä on johkin kadonnut.. :? täytyy jossain vaiheessa jatkaa tuota listaa eteenpäin.
Ford F-150 -02 Harley-Davidson Supercharged
ex Ford Mustang GT 5.0 -94
_artic77_
Hiljaisempi

Tilasin pari kappaletta TFI moduleita - toinen sitten vaikka hanskalokeroon varalle.
_artic77_
Hiljaisempi

_artic77_ kirjoitti: 20 Heinä 2018, 12:05 Tilasin pari kappaletta TFI moduleita - toinen sitten vaikka hanskalokeroon varalle.
Perseensuti. Tilasin rockautosta kaks MOTORCRAFT DY1077 TFItä, no, sain yhden ja toinen on MOTORCRAFT DY1075 ja vielä harmaa :roll:

Onneksi tuli sentään yksi oikea..
ToniH
Mega-addikti

Minä melkein toivon, että omassa tapauksessani se olisi se jakajan anturi. Viime kesänä asentamani TFI on Motorcraft ja samoin alkuperäisjakajan rempassa käyttämäni PIP. Joten, jos (toivon) tarvikejakajan tarvikepip antautui niin saisin orkkisjakajan Motorcraftin osilla takaisin käyttöön. Haluaisin ajatella, että orkkis merkkiosien korkempi hinta merkkaisi jotain. No, sähköosien kanssa homma tuntuu välillä olevan vähän tuurissa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Fake
Aktiivi
Auto: 1994 Mustang gt convertible

Viesti Kirjoittaja Fake »

ToniH kirjoitti: 20 Heinä 2018, 00:51
Pip? Siis se anturi siinä pyörijän alla? Sehän mulla hajosi orkkisjakajasta viime kesänä ja tällä uudella jakajalla ei ole ajettu kuin ehkä tonni. Mutta, tarvikejakaja, joten laatu voi olla mitä vain.
Joo ei toi uusi jakaja takaa, että se pitkään toimisi.

T. Kerkesinkö ite ajaa parii viikkoakaan, kun hajosi ja taas uutta anturia..
SN95 - SBF 363
_artic77_
Hiljaisempi

Päivitetään tähän omalta osalta, että auto lähti käyntiin uudella TFI moduulilla. Vanha oli joku tarvikemalli ja ei edes kunnolla kiinni - jäähdytyselementti ei vissiin paljoa auttanut.

Pistin uuteen tahnat ja pultit tiukalle..
ToniH
Mega-addikti

Ja sitten minun osalta: se oli myös TFI. Se viime syksynä Rock Autosta ostamani DY1077 kesti siis muutaman sata kilsaa. :? Heitin tilalle auton alkuperäisen TFI:n ja heti starttaa.

Miltäs teidän Motorcraftin anturit ovat viime vuosina näyttäneet? Alkuperäisessä (alla) on iso Motorcraftin logo mutta tossa uudessa vain numerosarjoja. Se tuli kyllä Motorcraftin lootassa. Pitäis tilata varaosaksi yksi tilalle mutta panee miettimään uskaltaako Rock Autosta enää toista tilata... EDIT: pikainen katsanto ebaysta ja niissä on kaikissa myös tuo logo.

EDIT: Rock Auton sivuilla kerrotaan, että osalla on 24kk takuu ja unlimited miles. Katotaan kannattaako takuuvaihto, itehän joutuu maksamaan postin sinnepäin.

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
_artic77_
Hiljaisempi

Jos kuumuus näitä tappaa niin taidan pultata jäähdytyselementtiin tuulettimen, joka pyörii aina kun auto on käynnissä.
Late
Aina äänessä
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T

Viesti Kirjoittaja Late »

Tuolla turboford porukoissa missä itse pyörin on kanssa manattu Motorcraftin TFI:n heikentynyttä laatua. Lienee siirtynyt alihankinta jollekin halvemmalle, noi kun rupeaa olemaan aika marginaalimyynnin osia enää tänä päivänä, ikävä kyllä. 2,3 turbokoneessa on ihan sama rakenne ja samat vaivat. Itse olen nyt ajanut jollain "merkittömällä" TFI:llä joka tuli vuosia sitten A1 Cardonen kunnostetun jakajan kyljessa ihan menestyksellä useita tuhansia kilsoja.
Late

-84 Mustang SVO
Dervish
Aina äänessä

Viesti Kirjoittaja Dervish »

ToniH kirjoitti: 30 Heinä 2018, 20:23 Ja sitten minun osalta: se oli myös TFI. Se viime syksynä Rock Autosta ostamani DY1077 kesti siis muutaman sata kilsaa. :? Heitin tilalle auton alkuperäisen TFI:n ja heti starttaa.

Miltäs teidän Motorcraftin anturit ovat viime vuosina näyttäneet? Alkuperäisessä (alla) on iso Motorcraftin logo mutta tossa uudessa vain numerosarjoja. Se tuli kyllä Motorcraftin lootassa. Pitäis tilata varaosaksi yksi tilalle mutta panee miettimään uskaltaako Rock Autosta enää toista tilata... EDIT: pikainen katsanto ebaysta ja niissä on kaikissa myös tuo logo.

EDIT: Rock Auton sivuilla kerrotaan, että osalla on 24kk takuu ja unlimited miles. Katotaan kannattaako takuuvaihto, itehän joutuu maksamaan postin sinnepäin.

Kuva
Tuskinpa joudut lähettelemään mihinkään.
Omalla kohdalla laittoivat suoraan uuden osan tulemaan kun naputtelin nettisivulta takuuplankettia.
Kovin montaa sanaa siihen ei saanut mahtumaan.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
ToniH
Mega-addikti

Kyl mulle tuli monisivuiset ohjeet ml. valmiit shipping labelit liimailtavaksi pintaan ja lootaan sisällekin. Lähettävät uuden tilalle, kun saavat minulta palautuksen seurantanron. :(
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
ToniH
Mega-addikti

Noniin, seurasin orjallisesti Rock Auton 6-kohtaisen palautusohjeen. Täytin nettilomakkeen lisäksi vielä paperilomakkeenkin, johon VIN, asennuspäivä, asennusmailit, palautuspäivä ja palautusmailit ja lappu boksiin. Heidän täyttämä palautuslomake läpinäkyvään kuoreen lootan kylkeen ja postin ja tullin vaatimat lippulaput vielä päälle. Niin ja pitää lähettää semmosella mistä tulee tracking-numero ja se nro pitää syöttää Rock Auton systeemiin niin siellä päässä alkaa tapahtua. Arvatkaa muuten mitä 1g-250g vakuuttamattoman postipaketin lähetys jenkkeihin maksaa? Kokonaisedulliset vähän reilu 40€! :shock: Valitsin siis kirjatun maksikirjeen, joka oli "vain" 23.50€. Ja tämä paketti oli arviolta 150-200g (postin vaaka näytti 6g mutta yhdessä todettiin, että se ei varmaan näytä oikein. Hieno firma toi posti. :?

Ja tuli kyllä elävästi mieleen, miksi en ole vissiin koskaan (?) ennen tätä vaivautunut näitä takuuhommia ulkomaan tilausten kanssa tekemään. Tosin, onneksi ei olisi ollut tarvettakaan kuin aniharvoin. Ja jos olisi ollut niin yleensä aina jotain halpaa kiinakrääsää.

Tämmönen havainto omalta osalta liittyen lämmöt: kun se TFI siis kajahti niin vedenlämpömittari kävi vähän ennen sitä todella korkealla, mutta ei sentään punaisella - mutta rupesi hissukseen putoamaan, kun ajelin vitosella 80kmh. Keli oli samanmoinen 26-28°C kuin nytkin. Tuli mieleeni, että joskus luin jostain talo-oppaasta, että kivijalassa olevat ilmanvaihtoreiät menettävät 75% tjsp. virtauskyvystään, jos niihin asentaa yksinkertaisemmatkin (=avoimen näköiset) ritilät. No, tohon mun autoon asennettiin joskus 90-luvulla, siihen Mustang-logon taakse, alumiininen Corralista ostettu ritilä, joka ei tosiaan ole kovin avoin vaan lähinnä alumiinilevy, johon on porattu reikiä. Ajatus oli, että ilman sitä voi talviajossa tulla kivi, nasta tms. suoraan suojaamattomaan syylariin. No, nyppäsin sen levyn tänään pois, ajelin asioilla noin 60km ja tarkkailin lämpömittaria. Pysyy nyt ihan normaalilukemissa, elää kyllä käytettyjen kierrosten mukaan enempi kuin viileällä mutta ei noussut korkealle. Jätän tämän johdosta siis ritilän jatkossa pois.

Ps. viitaten tohon sinun lokariasennuskuvaan: SN95:ssa se on selvästi alempana. Imuputket ja MAF tarvii ottaa irti, jotta se tulee edes näkyviin. Tiedä sitten miten se vaikuttaa lämpötiloihin, alempana lienee viileämpää - ellei pakosarjat sitten osaltaan pääse vaikuttamaan asiaan?

Ps2. mulla on hyllyssä yksi MSD 6AL, jo vanha mutta ehjä. Täytyypä kattoa olisko tuolla missään tilaa sille, voisin itekin kokeilla. Voisi tosiaan auton systeemi päästä vähän helpommalla. Mulla on kärkijakajan kaverina toisessa jenkissä MSD 7A ja kärjethän kestää sen kanssa about ikuisesti, kun niitä käytetään vain triggerinä. Adapteripiuhalla (MSD 8874) ei tarttis auton liitäntöjäkään puukottaa ollenkaan ja minuutin homma vaihtaa takaisin vanhaan jos 6AL kosahtaa. Mutta, löytyyköhän sopivaa paikkaa?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
ToniH
Mega-addikti

Pistetään tähän vielä tuo lopullinen kokemus Rock Auton takuusta, kun se osa vihdoin tänään saapui.

Mulle ei tosiaan mennyt pelkällä reklamaatiolla vaan minun piti palauttaa osa Rock Autolle em. tavalla ja kustannuksilla. Rock Auto lupasi lähettää uuden heti, kun minä olen kirjannut systeemin postin seurantanro:n. No, todellisuudessa lähettivät uuden vasta 9.8. käyttäen DHL:ää. Oliskohan tuolloin minun lähettämä paketti tullut sinne perille ja kirjattu systeemiin? No, Rock auton osuus oli siinä.

Rock Auto esimerkillisesti merkitsi pakettiin ja papereihin näin: "No charge warranty replacement shipment". Mutta, tämähän ei DHL Expressiä kiinnosta. Sieltä tuli pikaiseen tahtiin vissiin 6 tekstiviestiä missä kehoitettiin toimittamaan tullaukseen vaadittavat tiedot. Olin yhteydessä sähköpostilla asiakaspalveluun, jolle toimitin kaikki takuupalautusdokkarit. No, 3 päivän päästä vastattiin: "Lähetys on mahdollista tullata takuupalautuksena, mutta koska kyse on silloin erikoishuolinnasta, perimme tullauksesta erikoishuolintapalkkion, joka on 70 eur. Vaihtoehtoisesti voit tullata lähetyksen itse. ". No, en tietenkään suostu ryöstettäväksi, joten pyysin rahtitiedot tullausta varten. Ja pyysin niitä sitten uudelleen, koska ekaan pyyntöön ei reagoitu.

Eilen sain tiedot ja tein tämmösen erikoistullauksen ekakertalaisena (tehnyt satoja tullauksia mutta en koskaan takuuvaihtotullausta) ja siihen meni minulta 25min. Tokaan menisi ehkä 7 ja ammattilaiselta 4. Pistin liitteiksi kaikki mitä keksin eli Rock Auton ohjeistuksen, heidän sivuilta tulostettu alkup. tilaus, jossa nyt loppukaneettina takuuhuomautus sekä vielä postin pakettikortin ja kuitin. Onnistuin myös löytämään meileistä vanhan tullausdokkarin vuoden takaa ja sekin vielä sinne lisäksi. Siellä nettitullauksessa ainoa vaikea kysymys oli alkuperäinen tullausnro, tullin dokkareissahan ei kerrota mistä kamasta kyse. Voi olla ongelma jos useampi tullaus samalta firmalta. Rock Auton seurantanron kanssa sain sen täsmättyä oikeaan tullaukseen - tähän meni ehkä pisin aika. Tullilta meni noin 3min hommelin hyväksymiseen, vissiin virkailija kattoi liitteiden määrää, huokaisi ja klikkasi hommelin valmiiksi.

Vähän liikaa hommaa näin pienen asian takia. Vaikein sekoittaja pakassa tuo DHL, yksi persfirma sekin. Viime vuonna ne vielä pitivät paketteja panttivankina ja vaativat ainoana rahtifirmana rahaa tuontitiedoista (itsetullausta varten), kunnes kuluttajansuoja puuttui asiaan. Rahtihan on maksettu lähettäjän toimesta eikä siitä, että vastaanottajalle kerrotaan asiasta voi ottaa rahaa. Vastaanottaja ei ole edes sopimussuhteessa DHL:n kanssa. No, nyt sitten koitetaan ryöstää muilla tavoin.

Nyt pitäisi vissiin vielä vaihtaa tämä uusi TFI autoon ja koeajaa sitä kunnolla. Takuuta on vielä vuosi jäljellä, siitä ei ole hyötyä jos osa makaa varastossa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin