Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
TonyHuman
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2007, 21:52
Auto: Ford Mustang GT Convertible 2002 4.6 V8, Volvo XC90 2007 3.2 AWD
Paikkakunta: JKL

Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja TonyHuman »

Onko kokemuksia mita Suomalainen katsastus/poliisi sanoo hieman tanakammista pakoputken soudeista ?
MagnaFlow MagnaPack Catback jonkun jutun mukaan 104db, tavallinen MagnaFlow 93db ! no eihan tuota 104db jaksa kuunnella Erkkikaan mutta tuo Perus MagnaFlow voisi irroittaa kivat soundit kiihdytettaessa. Perusajossahan aanta ei juuri kuule eika tarvitsekaan.

ps. sorry ei ole scandikirjaimia mutta fiksut lukijat varmaan osaavat sijoittaa oikean aakkosen oikealle paikalle.
Mustang GT, 4.6 V8 Convertible 2002
Volvo XC90, 3.2 AWD 2007
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.

60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.

60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Finlex kirjoitti:9 §
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) , pienemmän arvon ollessa määräävä;
Mikäköhän mahtoi olla 60-luvulla sallittu metelin määrä?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Kannattaa miettiä miten paljon ite tykkää äänestä, enpä tiedä paljonko on db:tä nykyisellä pakoputkistolla(2,5" rööri, yksi simonssi per putki) ja loppuu taka-akselin alle, pitää kyl ääntä :lol: Yks valiantti mies tokais ettei kuullu mun perässä ajellessa ees slantin käyvän :shock:
Go tell Alice....
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Arto65FB kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.

60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Finlex kirjoitti:9 §
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) , pienemmän arvon ollessa määräävä;
Mikäköhän mahtoi olla 60-luvulla sallittu metelin määrä?
Toi 85dB -71 vuoteen asti.

Joskus oli jossain joku taulukko, tais mennä 3--5dB per vuosikymmen, noin suunnilleen...
Viimeksi muokannut Antti66HT, 19 Syys 2007, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Kaliforniassa on samansuuntaiset maaraykset kuin suomessa ja magnapack ei aiheuttanut ongelmia poliisin kanssa.. Riippunee katsurista.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

putken hiljentämiseen leimalle on monta konstia, kuristin on sellanen helppo konsti...
Mustang sportroof -72
Avatar
mercstang
Aktiivi
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Capri -79
Mustang GT -95

Viesti Kirjoittaja mercstang »

Vähän jänskättää itseäkin noi äänet, sain muutaman vuoden paussin jälkeen koneen taas käyntiin ja ääntä on, tiedä sitten siitä voimasta?




Vähän ohjaustehostin narisee, mutta hyvältä tuntuu (kuulostaa) ainakin itsestä.

Sori vähän ohi topikin, oli pakko. :oops:
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua... :D
Mustang sportroof -72
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

lake kirjoitti:Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua... :D
Itsellä ainakin laiskuus... Josko ensi kesäksi.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Antti66HT kirjoitti:
lake kirjoitti:Onko toi joku muotivillitys jättää putket taka-akselin kohille pauhaamaan? Tuolla tavalla ainakin metelin saa maksimoitua... :D
Itsellä ainakin laiskuus... Josko ensi kesäksi.
Sama täällä, mutta ainakin jos taka-akselin tuentaa käy parantamaan niin tulee pakoputket tielle. Farmari saa olla hiljainen matka-auto, mutta mustangissa pitää olla jytinää 8)
Go tell Alice....
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

mercstang kirjoitti:Vähän jänskättää itseäkin noi äänet, sain muutaman vuoden paussin jälkeen koneen taas käyntiin ja ääntä on, tiedä sitten siitä voimasta?




Vähän ohjaustehostin narisee, mutta hyvältä tuntuu (kuulostaa) ainakin itsestä.

Sori vähän ohi topikin, oli pakko. :oops:
Hyvältä näyttää ja kuulostaa. :peukku:

Tehostinpumppu narisee meilläkin ja kuulosti narisevan muissakin foxeissa. Vissiin vanhemmiten alkaa narisemaan. Tehostinöljyn vaihtokin on asiallinen huoltotoimenpide säännöllisesti suoritettuna.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Omassa ht:ssä ei äänet kasvanut merkittävästi kun otin taka-akselin ylitykset pois ja käänsin putket hönkimään alaspäin 45 astetta!! Seuraavaksi olis tarkoitus kääntää putket tulemaan takapyörien edestä sivulle. Taitaa vaan vaimentimet mennä uusiksi, eli pitää löytää pyöreät ja mahdollisimman kapeat pöntöt.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

JYK-90 kirjoitti:Omassa ht:ssä ei äänet kasvanut merkittävästi kun otin taka-akselin ylitykset pois ja käänsin putket hönkimään alaspäin 45 astetta!! Seuraavaksi olis tarkoitus kääntää putket tulemaan takapyörien edestä sivulle. Taitaa vaan vaimentimet mennä uusiksi, eli pitää löytää pyöreät ja mahdollisimman kapeat pöntöt.
Sama ajatus, talvi näyttää toteutuuko. Kertoile jos ratkaisu löytyy
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Antti66HT kirjoitti:Katsastusmies katsoo taulukosta onko laillinen, ja mittaa tarvittaessa.

60-luvunvehkeissä, paikallaan 2/3 kierroksia koneessa, saa olla kait 85dB, mulla oli vanhalla nokka-aksilalla 82dB. Tämä siis 2 1/5" putkisto takakselille, 25 e äänenvaimentajilla.
Miten määritellään 2/3 kierroksia koneessa? Eli 6000 rpm koneessa 4000 rpm taulussa mittauksessa? Eikös tuon voi hoitaa rajoittimella alaspäin, esim. rajoitin 5100 rpm ja antaa katsurin polettaa sen 3400 rpm?

Kyllä putkisto kannattaa tehdä loppuun asti, on se vaan nimpal mukavampaa kun ei pöristä lattian alla. Jos koneessa on jerkkua niin kyl sen kuulee että onko se käynnissä vaikka onkin taka-akselin ylitykset - ei tartte katsoa kierroslukumittarista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin