Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SKB »

302TT kirjoitti:Itelleen näitä rakennetaan ja omat rahat niissä kiinni on eli anna mennä vaan niin kuin mieleiseltä tuntuu :D Jos se jonkun tunteita kuohuttaa, niin lisää vettä myllyyn vaan :roll:

Mikä moottori on kyseessä?

289
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja 302TT »

No sittenhän tuohon saa edullisesti istutettua vaikka 5.0 mussen ruutan.
Mach1 -71
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SKB »

302TT kirjoitti:No sittenhän tuohon saa edullisesti istutettua vaikka 5.0 mussen ruutan.
meinaat tätä
http://www.midnightdsigns.com/Mustang/E ... Wiring.htm
ja
tätä

Tuokin on yksi vaihtoehdoista jos vain alkaa osia löytymään ilman suurempaa tuskaa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mies tekee niin kun mies haluaa.

Bensa säästöteorialle en anna isoakaan painoarvoa, sillä voimaa jos käytetään niin se ei tule tyhjästä. Yleiset käyttöominaisuudet ja mahdollisuus tarkkaan säätämiseen läpi käyttöalueen on efin etu. Hyvin kartanolla oleva kaasarikin on mukava ja pieniruokainen. Esim. 850 tuplapumppu demonilla oleva 460 cid motti pihisteli matka-ajossa 16 litraa satasella, ajo ei ollut pelkkää hyssyttelyä. Se on mielestäni tosi vähän moottorin huipputehoon verrattuna.

Sitten kun kaikki muu on testattu, niin hankin efin...?? Kai.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja 302TT »

SKB kirjoitti:
302TT kirjoitti:No sittenhän tuohon saa edullisesti istutettua vaikka 5.0 mussen ruutan.
meinaat tätä
http://www.midnightdsigns.com/Mustang/E ... Wiring.htm
ja
tätä

Tuokin on yksi vaihtoehdoista jos vain alkaa osia löytymään ilman suurempaa tuskaa.
Mulla olisi sulle uusi ECU :D
Mach1 -71
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tuota vakio ruiskun imusarjaa en kyllä sitten käyttäisi, siis jos tarkoitus on saada koneesta jotain muuta kuin vakio numeroita irti.

Mitäs muuta koneessa on? Mielestäni yksittäisenä parannuksena Ruiskun asennus ei tule tuohon ensimmäisenä, noin niinkuin performance mielessä.
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SKB »

Antti66HT kirjoitti:Tuota vakio ruiskun imusarjaa en kyllä sitten käyttäisi, siis jos tarkoitus on saada koneesta jotain muuta kuin vakio numeroita irti.

Mitäs muuta koneessa on? Mielestäni yksittäisenä parannuksena Ruiskun asennus ei tule tuohon ensimmäisenä, noin niinkuin performance mielessä.
No eipä vielä ole mitään vakiosta poikkeavaa.
vielä on 2kurkkunen imusarja joka on vaihtumassa edelin 4 kurkkuseen.. siksi tuossa tuumailen kun ei ole tuota 4 kurkkusta kaasariakaan että hyppäänkö suoraan tuohon ruiskuun.
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jyge »

Mun oma mielipide on se että EFI, aina :)

Mut jos lähtee vaihtamaan kaasarista ruiskuun, niin mun mielestä kannattaa sitten jo katella suoraan monipisteruiskua, tässä tapauksessa 8-piste.
Tulee ne EFIn edut paremmin esille, mm. ruiskutuksen tarkkuudessa. Tokihan tämä muuttaa aika vahvasti konehuoneen ulkonäköä..

Laittaa kriteerit jonoon ja vertaa sitten eri toteutusmalleja että mikä sopii kohteeseen parhaiten.

Eiköhän kuitenkin vakiojohdotuksellakin aika pitkälle pääse (tietyin rajoituksin), kunhan on MAF ja johtosarjan päässä semmonen aivolaatikko, jota voi oikeasti säätää.
Itsellä on nyt menossa vaihe MAP+vakioboxi, eli ei tule olemaan viimeinen inkarnaatio.

Ahdettu EFI-8kone ja bio/maakaasu vois olla jotain ;)
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja FFreak »

No mites Fast:in ruisku? Eikös sen pitäis melkein olla pulttaa kiinni systeemi? Bensapumppu tietenkin sähköinen jne. mut sytty kohilleen, peli soimaan ja oppimaan? Ja taitaa alkaa olemaan holleyllä ja edelbrockilla samanlaisia itseoppivia ruiskuja. :roll: Tais od:lla olla fast 1800 eeroa. Nii ja tais vaatia lambdalle paikan.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Taitaa Autronic olla ainoita aftermarket ruiskuja joissa on toimiva ns. autotune.

Sekventtiaali joka pytyn suihkutus, kammelta triggeroitu suorasytytys ja laajakaista lambda nuuhkinta on mielestäni kunnollisen moottorinohjauksen perusominaisuudet. Virranjakajat ja kaasuttimet kuuluu museoautoihin. Ja kyllä, ei tarvitse mainita että kesä(museo)autossani on pyöriviä virranjakajia jopa kaksin kappalein.

Tuossa ylempänä jokumainitsi noita vaihtoehtoisia polttoaineita... SVTPerformancella on ameriikan pojat saaneet huikeita tuloksia ahdetuista modulaari-koneista RE85:lla. Näitä soisi näkevän lisää tääläkin.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
razorass
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:55

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja razorass »

Autotune toimii hyvin myös Vipecissä ja Atomissa. Laajakaistan asetukset pitää olla kohdallaan eli riittävä hidastus signaaliin.

Noista jenkkien plug'n'play ecuista kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana.

Mulla on "kaasarin korvaus ruiskulla" -projektia puuhailtu syksyn verran. Ensimmäiset testit on ajettu ja dynotettu ekalla versiolla jossa Accelin läppärunko jossa 4 suutinta, nyt testataan samalla setupilla mutta suuttimet imusarjaan (8kpl).

Ajatuksena juurikin kaasarin mahdollisimman helppo korvaus ruiskulla säilyttäen jakajasytytys. Yksinkertaisimmillaan nostetaan kaasari pois, läppärunko suuttimineen ja kaikkineen tilalle, triggerisignaalin ryöstö jakajalta, 3 relettä, johtosarja ja ecu. sytytystä voi ohjata eculla tai antaa sen olla koskemattomana.

Tehoa tällä ei lähdetty hakemaan lisää(tosin ei se ainakaan tippunut), vaan lähinnä käyttöominaisuuksia ja tarkempaa säädettävyyttä. budjetti on 3 tonnia jolla vehje on nipussa ja säädettynä. Kaatisosia käyttämällä voinee tehdä halvemmalla, jos siis haluaa kaatisosia käyttää, Bonuksena tankkiin voi jatkossa laittaa sekä bensaa tai E85:ttä tai niitten sekoitusta ja ecu tekee automaattisesti skaalauksen polttoainekarttaan etanoliprosentin mukaan.

Pannuhan on 500hp 347cid
Ford Granada V8
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SKB »

razorass kirjoitti:Autotune toimii hyvin myös Vipecissä ja Atomissa. Laajakaistan asetukset pitää olla kohdallaan eli riittävä hidastus signaaliin.

Noista jenkkien plug'n'play ecuista kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana.

Mulla on "kaasarin korvaus ruiskulla" -projektia puuhailtu syksyn verran. Ensimmäiset testit on ajettu ja dynotettu ekalla versiolla jossa Accelin läppärunko jossa 4 suutinta, nyt testataan samalla setupilla mutta suuttimet imusarjaan (8kpl).

Ajatuksena juurikin kaasarin mahdollisimman helppo korvaus ruiskulla säilyttäen jakajasytytys. Yksinkertaisimmillaan nostetaan kaasari pois, läppärunko suuttimineen ja kaikkineen tilalle, triggerisignaalin ryöstö jakajalta, 3 relettä, johtosarja ja ecu. sytytystä voi ohjata eculla tai antaa sen olla koskemattomana.

Tehoa tällä ei lähdetty hakemaan lisää(tosin ei se ainakaan tippunut), vaan lähinnä käyttöominaisuuksia ja tarkempaa säädettävyyttä. budjetti on 3 tonnia jolla vehje on nipussa ja säädettynä. Kaatisosia käyttämällä voinee tehdä halvemmalla, jos siis haluaa kaatisosia käyttää, Bonuksena tankkiin voi jatkossa laittaa sekä bensaa tai E85:ttä tai niitten sekoitusta ja ecu tekee automaattisesti skaalauksen polttoainekarttaan etanoliprosentin mukaan.

Pannuhan on 500hp 347cid
Mitkä on ensimmäisten testien feelingit ? ja erityisesti kiinnostaa tuo muutos kaasariin.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

razorass kirjoitti:Bonuksena tankkiin voi jatkossa laittaa sekä bensaa tai E85:ttä tai niitten sekoitusta ja ecu tekee automaattisesti skaalauksen polttoainekarttaan etanoliprosentin mukaan.
Tästä aiheesta voisit alkaa harkita juttua Corrallin. Kiinnostaa esim. kuinka kovalla rutulla voisi tarvittaessa ajaa 98:lla, jos seosta ja sytkää säätämällä voi pitää detonaation poissa.
razorass
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:55

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja razorass »

Arto65FB kirjoitti:
razorass kirjoitti:Bonuksena tankkiin voi jatkossa laittaa sekä bensaa tai E85:ttä tai niitten sekoitusta ja ecu tekee automaattisesti skaalauksen polttoainekarttaan etanoliprosentin mukaan.
Tästä aiheesta voisit alkaa harkita juttua Corrallin. Kiinnostaa esim. kuinka kovalla rutulla voisi tarvittaessa ajaa 98:lla, jos seosta ja sytkää säätämällä voi pitää detonaation poissa.
Ajatus oli jonkinlainen artikkeli aiheesta kirjoittaa, kunhan kerkiää.

Ruttu mulla on 11.4:1(eli aika matala), eikä nakutusongelmia ei ole kertaakaan ollut. Penkissä yritettiin jopa taannoin saada konetta nakuttamaan mutta edes 50 asteen kok. ennakolla ei kilistellyt, teho toki romahti. Nykyisillä flattopeilla oli kaasarilla bensan kanssa hiukan jälkikäyntiä, sitä hoidettiin ensin tolueenilla, ja luonnollisesti etanolin kanssa oire poistui kokonaan. Jälkikäynnin olisi todennäköisesti saanut pois jo pelkällä ruiskun asentamisella.

Kyllähän tekijämies saa pannun kaasarillakin pelaamaan mutta kun toimivan ruiskun kanssa on ajellut niin ei ole paluuta takaisin. Pannu lähtee aina heti käymään, käy aina hienoa tyhjäkäyntiä, ei stumppaile, aivastele tai tee muitakaan kevätjuhlaliikkeitä kelistä riippumatta. Pakkasaamuna voi vääntää pannun laakista käymään ja rauhassa skrapata ikkunat.

Etanolista sen verran että kaasarin kanssa saa kyllä kuormitusalueen seokset ok, mutta käytännössä tarkoittaa sitä että suuttimet on järkyttävän kokoiset eikä osakaasualueita saa käytännössä mitenkään laihennettua riittävästi. ts. kulutus aivan tolkuton. Isoilla suuttimilla meinaan sitä että toisiopuolella ei suutin enää juurikaan kanavia kurista ja silti ollaan vasta 12.5-13 afr alueella.

Tänään saan romut taas kiinni autoon, viikonlopun jälkeen on taas yhtä kokemusta viisaampi.
Ford Granada V8
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

razorass kirjoitti:Autotune toimii hyvin myös Vipecissä ja Atomissa. Laajakaistan asetukset pitää olla kohdallaan eli riittävä hidastus signaaliin.

Noista jenkkien plug'n'play ecuista kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana.

Mulla on "kaasarin korvaus ruiskulla" -projektia puuhailtu syksyn verran. Ensimmäiset testit on ajettu ja dynotettu ekalla versiolla jossa Accelin läppärunko jossa 4 suutinta, nyt testataan samalla setupilla mutta suuttimet imusarjaan (8kpl).

Ajatuksena juurikin kaasarin mahdollisimman helppo korvaus ruiskulla säilyttäen jakajasytytys. Yksinkertaisimmillaan nostetaan kaasari pois, läppärunko suuttimineen ja kaikkineen tilalle, triggerisignaalin ryöstö jakajalta, 3 relettä, johtosarja ja ecu. sytytystä voi ohjata eculla tai antaa sen olla koskemattomana.

Tehoa tällä ei lähdetty hakemaan lisää(tosin ei se ainakaan tippunut), vaan lähinnä käyttöominaisuuksia ja tarkempaa säädettävyyttä. budjetti on 3 tonnia jolla vehje on nipussa ja säädettynä. Kaatisosia käyttämällä voinee tehdä halvemmalla, jos siis haluaa kaatisosia käyttää, Bonuksena tankkiin voi jatkossa laittaa sekä bensaa tai E85:ttä tai niitten sekoitusta ja ecu tekee automaattisesti skaalauksen polttoainekarttaan etanoliprosentin mukaan.

Pannuhan on 500hp 347cid
tuo on totta, arvatkaas miks se laite on tai oli lähes uutena myynnissä :uuh:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Vastaa Viestiin