Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Tervehdys,

Manuaalitekniikan palauttaminen 68:iin edennyt sen verran että vanha tekniikkapaketti hävinnyt keulilta.
Tuntuisi houkuttelevalta toteuttaa kytkin vaijeritoimisena. Nuukana miehenä houkuttaisi rakentaa toteutus tein sen itse periaatteella. Jos sattuisi joltain löytymään vaikka kuvien muodossa vinkkiä miten tuon polkimen pään voisi toteuttaa niin helpottaisi kovasti päänsärkyä.

Onhan tuossa vielä paljon tekemistä kun koneelle pitäisi sommitella käypäset korvakkeet (mallia fe), toploaderi on palasina, koneesta puuttuu venttiilikoneisto jne.

Kiitos etukäteen vinkeistä.

Jari
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Eikös koneenkorvakkeita saa kaupasta, olihan vuonna 68 jo isolohkoja keulilla!
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Topias74 kirjoitti:Eikös koneenkorvakkeita saa kaupasta, olihan vuonna 68 jo isolohkoja keulilla!
Saahan niitä, tuo finanssipuoli vähän tökkii vastaan... Taitais mennä reilu parisataa oravannahkaa vaikka muokkaa runkopalkin puoleiset osat entisistä.
Avatar
JarkkoP
Addikti
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Syys 2008, 19:58
Auto: 67 Fastback 390GT
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja JarkkoP »

ikiliikkuja kirjoitti:
Topias74 kirjoitti:Eikös koneenkorvakkeita saa kaupasta, olihan vuonna 68 jo isolohkoja keulilla!
Saahan niitä, tuo finanssipuoli vähän tökkii vastaan... Taitais mennä reilu parisataa oravannahkaa vaikka muokkaa runkopalkin puoleiset osat entisistä.
Runkopalkin puoleiset on helppo muuttaa.. Ylempi pultin reikä on hieman eripaikassa mitä pikkulohkolla...
Tuos muutama kuva mis näkyy se reiän paikka...
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg
67 Fastback 390GT
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Noilla mitoilla saa tuon runkopalkin puolen modattua, lohkom puoli menee sävellykseksi jos ei löydy käytettyjä korvakkeita☹
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja jls »

Minä rakentelin vaijerikytkimen. Mallia otin tästä:
http://www.mustangsteve.com/cable.html

Eli leikkasin raudasta tuollaisen "Quadrantin" ja hitsasin sen kytkinpolkimen päähän. Vaijerina Mustang 96-> säädettävä vaijeri. Säätöpalikka tulipeltiin ja siihen vähän tukea alle L-mallisella raudalla. Mulla vois olla tuon Quadrantin mitat jossain tallessa. Se tehtiin vesileikkaamalla ja vaijerille "kouru" molemmille puolille pultattavien suikaleiden avulla, jotka toimii samalla vaijerin toisen pään stopparina. Kuva ois kiva, eli kaivan mikäli löytyy.

Kustannus oli vaijerin verran eli noin 30 eur.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Kiitos vinkeistä ja kuva sektorista olisi kiva bonus. Onkos tässä kombossa käytössä alkuperäinen kytkinhaarukka? Eli pitääkö vipusuhteita miettiä uusiksi.
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja jls »

Alkuperäinen kytkinhaarukka.
Ei tartte miettiä vipusuhteita (paitsi mulla kun pakosarjojen takia jouduin jatkamaan haarukkaa ja vaijerin kiinnityspaikkaa kytkinkoppaan). Mulla laatikkona T5.

Geometriat löytyy DWG/DXF muodossa tai pdf tärkeimmillä mitoilla.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
ikiliikkuja
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16

Re: Vaijerikäyttöinen kytkin earlyyn

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Kiitos neuvoista. Kesti kommentointi vähän pidempään kun en mobiililaitteella saanut viestiä läpi, joku Mokia peräinen onkelma vissiin. PDF-tasoinen kuva olisi hyvinkin riittävä, sposti olisi arjari(at)elisanet.fi jos sellaista voi käyttää.
Nyt ei ole kun tekijän näppäryydestä ja viitseliäisyydestä kiinni ja peilin edessä saa sitten antaa palautetta :D . Hyvä kun foorumilta löytyy apuja pähkäilyyn.
Vastaa Viestiin