Camber säätö

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Kössi1
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Maalis 2016, 14:58
Paikkakunta: Mäntsälä/Kellokoski

Camber säätö

Viesti Kirjoittaja Kössi1 »

Käytin musseani (vm.2000) pyöränkulmien säädössä, kun renkaan sisäreunat ovat kuluneet huomattavasti enemmän. Aurauskulmat sai kohdalleen, mutta asentaja tsekkas fikkarin kanssa että camberille ei ole säätö mahdollisuutta. Pitääköhän tuo paikkansa?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Camber säätö

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Pitää, yläpäistä saa ihan pieniä muutoksia tehtyä muttei mitään maatamullistavaa. Camber/caster levyt jostain hommaat ja johan on kuin eri auto ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Camber säätö

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Vakioauton saa kyllä säädettyä niin että renkaat kuluu tasaisesti. Yläpäänsäätölevyssä on niitti jos ei ole koskaan säädetty. Niitti poralla pois niin on jonkun verran säätövaraa. Vasta isompi madallus tarttee levyt, tai jos haluaa että auto kääntyy slalomissa tai radalla.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Camber säätö

Viesti Kirjoittaja 66poni »

Yritän tässä opiskella pyöränkulmien säätöä kotikonstein. En haluaisi ostaa mitään mittareita enkä enää varailla aikoja ja käydä kuuntelemassa "ei tätä pysty päivässä säätämään" -kommentteja ammattilaisilta. Siis, eikö Camberin pysty tarkistamaan tasaisella alustalla luotilangan avulla? Tarkoitus on laittaa se nollaan eli rengas pystysuoraan. Sitten shimmejä ylätukivarren toisesta pultista toiseen vaihtamalla säätyy Caster. Camber pysyy paikallaan, kun shimmejä ei vähennä eikä lisää vaan vain vaihtelee pultista toiseen. Casterin mittaaminen (ei siis pelkkä kokeileminen eri shimmimäärillä) on hiukan työläämpää, mutta palaan siihen, jos tähän saakka olen ymmärtänyt oikein. Ja vakio -65 Mustangista kyse.
musfire
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:35
Auto: Mustang 95 GT cabriolet AODE deep forest green saddle
Paikkakunta: Vantaa

Re: Camber säätö

Viesti Kirjoittaja musfire »

Multa löytyy joutilaana Maximum Motorsportin CC-platet. Olleet paikallaan pari kesää.
http://www.maximummotorsports.com/Musta ... -P256.aspx

Hinta 190€

YV tai 040 viiva 5069102
302 GT Convertible -95 Deep Forest Green
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Camber säätö

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Ei tuo 60cm mittainen digitaalinen vatupassi kallis ole. Sen tarkkuus riittää mainiosti. Kulmatarkkuus 0,1 astetta ja 0 ja 90 asteen kulmilla 0,05 astetta. Casterkulman saa samaksi kun rattia kääntää keskiasennosta sitten saman verran molempiin suuntiin ja mittaa uudelleen camberkulman. Näitä ohjeita on netissä. Ennenvanhaan kulmat mitattiin juuri tällä menetelmällä.
Eli myös seuraavasti . Vanha menetelmä.
Käännetään pyörää 20 astetta molempiin suuntiin ja mitataan camber, näiden erotus kerrotaan 1,46 on pyörän caster kulma.

Noi narujutut ja vanhat vesivaaat kyllä toimii, mutta tarkkuus ei tahdo riittää noin pienille kulmille. Tuon digitaalisen kanssa saa riittävän tarkkuuden. Samoin 2m alumiinilinjareilla saa aurauksen ja takapyörien asennon määriteltyä. Eikä ole vielä koskaan tarvinnut nelipyörä suuntauksessa käydä. Tässä vasta reilu 40V näitä romuja säädelleenä.

Seuraavassa testivoittaja muutaman vuoden takaa. Itsellä on noita pari kappaletta.
http://kosteusmittarit.com.kotisivukone ... ?id=55/126
Mä säädin joskus ihan koemielessä Pulkan takacamberit tallilla Iphonen vatupassilla... :roll:
-Jukka-
Vastaa Viestiin