Arning-muunnos

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vehje kirjoitti:No nyt pitäis päättää tiputtaako tuota tukivartta tuuman vai 1 5/8 tuumaa. Onkos tosta 5/8 lisäpudotuksesta sanottavaa iloa? Se taitaa poikia mukanaan muutakin muutettavaa, bump steeria, ylätukivarren kiiloja ym?
Jos mun autoon sitä ei olisi jo tehty -1", niin laittaisin enemmän. Staattinen camber on -1 astetta ja eturenkaat kuluvat olkapäästä ja ulkoreunasta enemmän kuin sisäreunasta. Dynaaminen camber-kulma toimisi sisäänjoustossa paremmin isommalla pudotuksella. Mutta kuten sanoit, poikii lisää hommia. Toi Arning-muutos on vaan poranterää vailla.

Tuolla muuten jotain numeroarvojakin tuon muutoksen vaikutuksesta, laskijana ollut nimim. Applejack tuolta eräästä toisesta foorumista.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=11&t=670
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Onko kellään 64-66 mallin poraus sapluunaa jota saisi lainata ?? Nyt olisi inspiraatio...
1966 HT 347 Stroker
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

MONTTU kirjoitti:Onko kellään 64-66 mallin poraus sapluunaa jota saisi lainata ?? Nyt olisi inspiraatio...
Ei siinä välttämättä mitään sapluunaa tarvita. Toi tuuman pudotus on helppo piirtää itsekin ja sitten vaan taaksepäin niin paljon kuin on mahdollista, että saat vielä rasvaruutan siihen ylätukivarren akselin päässä olevaan nippaan.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Nyt tuli tenkkapoo...

Tein sen ison muutoksen eli 1 5/8 tuumaa ( n.41mm ) ja kasasin ilman jousta ja iskaria. Muuten kaikki hyvin paitsi että yläpallosta loppui liikerata, eli jos ajaa kuopasta ja etupää käy syvällä niin jotain hajoaa. Tukivarsi jää melkein 10cm päähän pohjauskumista.
Mistä niitä kiiloja saa pallon ja tukivarren väliin vai mitä pitäisi tehdä???
1966 HT 347 Stroker
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

MONTTU kirjoitti:Tein sen ison muutoksen eli 1 5/8 tuumaa ( n.41mm ) ja kasasin ilman jousta ja iskaria. Muuten kaikki hyvin paitsi että yläpallosta loppui liikerata, eli jos ajaa kuopasta ja etupää käy syvällä niin jotain hajoaa. Tukivarsi jää melkein 10cm päähän pohjauskumista.
Mistä niitä kiiloja saa pallon ja tukivarren väliin vai mitä pitäisi tehdä???
Aijai, eikös tuo kiilojen tarve tuuman jälkeen ole aika hyvin netissä näkösällä. Arvostan kyllä, että tällaisiakin asioita kyseenalaistetaan. Kuvia?

Ainakin tuolla näkyy olevan:
Mustangsplus
Mustang -69 SR
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

[quote="MONTTU"]Nyt tuli tenkkapoo...[quote]

No, kuten todettu, eihän toi ole este vaan hidaste. Nyt kiilapaloja joko ostamaan tai tekemään. Tekiköhän nimim. 1969 itse sellaiset kiilapalat?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Joopajoo,

Kyllähän niitä negative wedge kittejä löytyy...
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 491&page=1
http://www.drgas.com/store/product.php? ... =22&page=1
Harmittaa vaan vähän kun joutuu uusista tukivarsista palloniveliä rälläköimään irti (niitattu), olisihan ne siinä joutaneet olemaan. No, tuleepahan tehtyä samalla sitten kunnolla.

Mitäs olette mieltä tällaisista alatukivarren säätösysteemeistä. Vähän niinkuin -67=> malleissa. Ei ole hinnan kiroissa, onko kukaan kokeillut?
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 493&page=1

Pitäisköhän ottaa samaan kyytiin nämä tubular strut rodit:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 138&page=1
kun nämä "vastakappaleet" on jo:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... uctid=1095

Kaikenlaista muutakin riemukasta roinaa olisi kuten vaimentajat joita olen sommitellut. Maksaa vaan kipeesti ja mikä on performanssi?
http://www.drgas.com/store/product.php? ... t=6&page=1
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

MONTTU kirjoitti: Kyllähän niitä negative wedge kittejä löytyy...

Mitäs olette mieltä tällaisista alatukivarren säätösysteemeistä. Vähän niinkuin -67=> malleissa. Ei ole hinnan kiroissa, onko kukaan kokeillut?
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 493&page=1

Pitäisköhän ottaa samaan kyytiin nämä tubular strut rodit:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 138&page=1
Suosittelen noita kaikkia mainitsemiasi osia etupäähän.

Kokemusta on kaikista em. osista, tosin jotkut ovat jo vaihtuneet kehittyneempiin versioihin.
Kaikki on toimineet moitteettomasti.
Muutamien osien kanssa saa olla hyvin huolellinen kun teet asennuksia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:
Mustang -69 SR
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

munmummu69 kirjoitti:Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:
Tetin joskus, hankalaa.

Tukivarsia ei saa hitsata. Poikki suuntainen hitsaaminen epävarmaa, vaikka hioisitkin niin ettei leimalla huomattaisi.

Jos 250 taalaa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 02 Huhti 2008, 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:
munmummu69 kirjoitti:Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:
Tetin joskus, hankalaa.

Tukivarsia ei saa hitsata. Poikki suuntainen hitsaaminen epävarmaa, vaikka hioisitkin niin ettei leimalla huomattaisi.

Jos 250 euroa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Jos tukivarsien kiilapalat tuntuu jotenkin oudoilta ja kalliilta niin kannattaa tukivarret asettaa takaisin alkuperäisiin kohtiin tai olla maltillinen muutoksen kanssa.

Mutta jos kuitenkin haluaa tehdä muutoksen eikä kiilapaloja halua käyttää niin vaihtoehtojakin löytyy. Tosin hinta on hieman kiilapala settiä korkeampi.
esim.
Global West Super Duty Upper Control Arms
Price: $629.95 Kit
tai
TPC:n kitti eikä tarvitse edes reikiä porata.
Coil-Spring Arm with Dropped Shaft
TCP UCA-06
TCP UCA-07
Price: $719.00

Jos nyt joku kuitenkin harkitsee kiilapalojen tekemistä ja uskoo hommasta selviytyvän kovasti alle 250 euron niin laadusta joutuu kyllä tinkimään paljon.
PS. olen tehnyt yhdet enkä toisia tee. Halvemmalla tai ainakin helpommalla pääsee kun ostaa valmiit lähes pulttaa kiinni kamat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Antti66HT kirjoitti:Tukivarsia ei saa hitsata.
Hyvä tietää tässä kohtaa, kannatti avata suunsa. :D Nähtävästi tämä tarkoittaa myös sitä, ettei minkäänlaisia omavalmisteita kelpuuteta ilman kaikenmaaliman SAE ja TÜV lappuja, leimoja, lupia ja sertifikaatteja?
Antti66HT kirjoitti:Jos 250 euroa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Tuo hinta vaikuttaa turvallisuuteen aika välillisesti, jos ajattelee kyseisen kappaleen (kiila) toimintaa ja rakennetta.
Mexico65 kirjoitti:Jos nyt joku kuitenkin harkitsee kiilapalojen tekemistä ja uskoo hommasta selviytyvän kovasti alle 250 euron niin laadusta joutuu kyllä tinkimään paljon.
PS. olen tehnyt yhdet enkä toisia tee. Halvemmalla tai ainakin helpommalla pääsee kun ostaa valmiit lähes pulttaa kiinni kamat.
:( Josko sitä tuhlaa aikansa, jonkin vähemmän harmaan kiven läpäisemiseen. Eiköhän niitäkin vielä löydy. Mutta jos nyt kuitenkin jollain pyörii joutilaana teollisesti valmistetut kiilat, niin ihan "ammatillisesta mielenkiinnosta" voisin niitä kosketella. :wink:
Mustang -69 SR
Avatar
Handyy
Addikti
Viestit: 277
Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Handyy »

Nostetaanpas vanhaa ketjua... Eihän kellään vielä armon vuonna 2015 sattuisi löytymään lainaksi tuota Arning-sapluunaa 1965-1966:n muutokseen?
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuosta helppo kopioida.

http://www.ftw.com.au/content/view/152/50/

Mä tein itelle ton mukaan ensin paperille sapluunan ja sitten 10mm alumiinilätkään saman.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Arning-muunnos

Viesti Kirjoittaja starsky »

Handyy kirjoitti:Nostetaanpas vanhaa ketjua... Eihän kellään vielä armon vuonna 2015 sattuisi löytymään lainaksi tuota Arning-sapluunaa 1965-1966:n muutokseen?
Saa minulta kunhan säilyttää ja laittaa sitten taas kiertoon seuraavalle tarvitsijalle.

Sorvatut holkit kiinnitykseen ja 3 mm:n poralla saa porattua alkureiät.
arming_sapluuna.JPG
Vastaa Viestiin